ANNONSE

Fra pop-up til nettbutikk: ”Krisepakken hjalp oss”

Ivar Djurhuus og Sophia Josefin Johansson, gründerne av Prislos.no
Foto: Marius Rua
Linn Adine Andersen

Vil endre klesindustrien i Norge.

ANNONSE

To studenter i Trondheim jobbet deltid på Fretex. De fikk et innblikk i hvordan det var å drive bruktbutikk, og var også selv ivrige brukthandlere. Når Sophia Josefin Johansson skulle selge egne bruktklær på en kafé i byen, og det med over 300 interesserte ble kø ut av døra, skjønte både hun og Ivar Djurhuus at det definitivt var et marked for vintage i byen - og slik startet Prisløs.

Vi fortsatte å arrangere bruktmarkeder rundt på byens cafeer og utesteder, og det vi virkelig fikk øynene opp for da var også det sosiale aspektet. Folk så på vintageshopping som en anledning til å møtes, kikke på klær, la seg fascinere av alle stilene, fargene og stoffene, og dessuten bare henge sammen. Ta en kaffe. Så det har vært et viktig aspekt for oss siden, å skape en møteplass, et sted folk kommer for å ta en pause i hverdagen, forteller Ivar Djurhuus, medgründer i Prisløs, til Ehandel.

Siden oppstart i 2015 fungerte Prisløs som et popup-konsept rundt om på byens kaféer og vintagemarkeder. I 2017 gikk det så bra at gründerne åpnet egen butikk i Trondheim, og nå kan Prisløs skilte med butikk i Oslo i tillegg til en nettbutikk.

Vi vokste ut av lokalet vårt, og etter tre år i samme lokale følte vi et behov for å utvikle butikken vår. Vi ønsker å være med på å gjøre klesindustrien grønnere i Norge, og da trenger vi å være på en sentral arena. Da vi fikk tilbud om lokale i Nedre Slottsgate, måtte vi bare slå til. Vi gleder oss til å være med på å gjøre vintage og redesign mer synlig i Kvadraturen, sier Djurhuus.

Fra Krisepakke til nettbutikk

Djurhuus er utdannet i musikkteknologi, og Johansson er utdannet sosionom. Altså har de ingen tidligere erfaringer med nettbutikk, men har hele tiden vært aktive og til stede i sosiale medier. Siden start har vintagebutikken også solgt klær via Instagram. Det var når pandemien brøt ut og lokale bedrifter gikk sammen for å hjelpe, at de virkelig fikk fart på nettbutikken.

Heldigvis var det tre små bedrifter fra Trøndelag, Krisepakken, som strakk ut hånden og arrangerte en konkurranse for å hjelpe en liten bedrift som slet under korona, og vi vant. Krisepakken hjalp oss å utvikle egen nettbutikk, og lærte oss hvordan å drive digital markedsføring, forteller Djurhuus.

Djurhuus og Johansson mener det er få gjenbrukskonsepter som har råd eller mulighet til å være med på nett på samme premisser som de store kjedene, og at dette fører til mangel på mangfold og miljøvennlige alternativ på nett. Prisløs ønsker å gjøre norsk klesindustri på nett grønnere.

Det er en stor utfordring for oss, siden vi kun har ett plagg per annonse, og det er vanskelig med størrelser. Vi har valgt å løse utfordringene ved ta litt enklere og kjappere bilder av plaggene, måle plaggene og å lage en egen størrelsesguide. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger og er fornøyde med at vi har klart å få Prisløs-viben som finnes i butikken vår, inn i nettbutikken. For oss handler det også om synliggjøring og at vi vil at det skal finnes gode, strømlinjeformede og brukervennlige tilbud der ute på nettet for brukthandel og ikke bare for nytt, forklarer Ivar.

Under pandemien er det ekstra fokus på nettbutikk som gjelder, også hos Prisløs. Djurhuus forteller at det idéelle er når nettbutikken og butikken fungerer i en symbiose, hvor nettbutikken blir et utstillingsvindu og gir et inntrykk av hva man har i vente før man ankommer den fysiske butikken.

Vi ønsker å være så synlig som mulig på nett. Det gir oss samtidig muligheten til å gi folk et vintagetilbud nasjonalt og ikke bare i Oslo. Med vintagehandel er det vanskelig å slå opplevelsen av å komme i butikken og prøve ting på og føle seg fra. Men vi prøver å gjenskape opplevelsen ved å beskrive klærne slik at folk kan se det for seg, sier Ivar.

Drømmer om et Prisløs-univers

En viktig del av Prisløs' konsept er å være mer enn butikk og nettbutikk. Siden oppstart, hvor vintagemarkeder og utsalg på kaféer var selve essensen, har dette med å kunne være en møteplass, et sted for fellesskap, vært viktig for gründerne. Dette har ført til blant annet sykurs, både in-house og på oppdrag fra eksterne aktører, samt større drømmer om vintageutleie, skaperverksted og kafé.

Vi fokuserer på kurs med relativt enkle syprosjekt for at det skal være lav terskel for å delta. For mange er det litt skummelt å  komme i gang med syingen. Dette prøver vi å endre på, og vi jobber for at alle skal føle mestring gjennom å lære the basics og å bli ferdige med sine syprosjekt. Det er stas å se at folk får det til og blir motivert til å sy mer, sier Djurhuus, og fortsetter:

Vi ønsker også å være en inkluderende sosial møteplass der man kan komme å slå av en prat og der man kan bli inspirert, møte likesinnede og å dele erfaringer. I vår prosjektbeskrivelse har vi også langsiktige mål om å utvikle vårt konsept til å omhandle vintagebutikk, reparasjoner og tilpasninger, redesign, syproduksjon, vintageutleie, sykurs, ‘sycommunity’ og skaperverksted.

Foreløpig består Prisløs fortsatt av Djurhuus og Johansson, men på sikt ønsker de å utvide staben. I mellomtiden gjør de samarbeid på frilansbasis, og får god hjelp av venner og familie. Til tross for en noe trøblete start med folketomme gater i Oslo, formidler de begge at de ser lyset i enden av tunnelen. Med en tydelig omsetningsvekst fra år til år er det ingen grunn til å tro at ikke duoen får oppfylt drømmen om et Prisløs-univers med både vintageutleie og som møteplass i årene som kommer.

Del artikkel: