ANNONSE

Fra vintage til vinneroppskrift: Nettsalget skjøt i været

Elise Dingstad og Ellen Marie Garåsen, gründerne av Frøken Dianas Salonger.
Foto: Frøken Dianas Salonger
Forventer økning også i år.
Linn Adine Andersen
ANNONSE

For 15 år siden tok Elise Dingstad en telefon til venninnen Ellen Marie Garåsen. Hun ville starte en bruktbutikk – og Ellen ble med på eventyret.

Det er nemlig disse to damene som står bak konseptet Frøken Dianas Salonger: en vintagebutikk på Grünerløkka i Oslo. Siden 2020 har dessuten driften av nettbutikken under samme navn vært svært vellykket.

Med sparepenger og et forbrukslån startet venninnene, som begge er utdannet skuespillere, butikken de selv savnet i hovedstaden. Nemlig en skattekiste av en butikk med håndplukket vintage og ekstrem fokus på kundeservice.

Vi levde fra hånd til munn i mange år, før vi i 2014 satset på å flytte til et større og mer sentralt lokale midt i Markveien. Da ble vi mer synlige og omsetningen økte betraktelig, forteller Dingstad  til Netthandel.

Kjent for vintageinteresserte er det at størrelsene gjerne var betraktelig mindre før i tiden. Frøken Dianas Salonger utvider derfor i 2018. De ville starte sitt eget klesmerke: Dianas Vintage.

Vi designer og lager vintageinspirerte klær i gode passformer som vi utvikler nøye. Dette er slow fashion. Det skal være tidløse plagg man kan bruke igjen og igjen, ikke bruk og kast slik som fast fashion, forteller Dingstad.

En unektelig lidenskap for bærekraft er også å finne blant gründerne. Miljøavtrykket skal være så lite som mulig. Og med hjelp av den norske bedriften Fair & Square, produseres Dianas Vintage i en tekstilfabrikk i Kina hvor arbeiderne har tilnærmet norske arbeidsforhold og arbeidsvilkår.

De har alle pensjoner, forsikringer, betalt ferie og mammapermisjon med seks måneders full lønn, ingen overtid og så videre. Dette er noe vi er utrolig stolte av.

Digital helomvending

Nettbutikken til Frøken Dianas Salonger har vært med jevnt og trutt siden 2010. Duoen fikk imidlertid ikke helt fart på den med det første, og var nære å gi opp netthandel.

Vi hadde nesten utelukkende brukte varer, og det er fryktelig arbeidskrevende å legge ut unike varer på nett. Etterhvert byttet vi over til en litt proffere plattform og prøvde oss mer, men ettersom besøket økte mye i fysisk butikk så havnet nettbutikken nederst på lista over prioriteringer, forteller Dingstad.

Tar vi en titt på regnskapet til Frøken Dianas Salonger er det tydelig at noe plutselig løsnet. Og årsaken til det er en viss pandemi.

I 2019 vurderte vi om vi skulle legge ned hele nettbutikken, men vi bestemte oss for å gi det et siste forsøk og satse på ny nettbutikk. Da koronaen kom som lyn fra klar himmel i 2020 hadde vi akkurat kommet oss over på Shopify, og hadde en ny og mye bedre nettbutikk.

Fra den dagen hev Dingstad og Garåsen seg rundt – alle varer måtte over på nett. Fra 2020 til 2021 økte omsetningen på nett med over 300 prosent, og 70 prosent i fysisk butikk. I 2021 endte omsetningen på 15,2 millioner kroner, i 2022 økte den ytterligere til 21,3 millioner kroner.

Vi har ikke sett oss tilbake siden, forteller gründerne, før de fortsetter: Vi solgte vintage via stories på Instagram, kjørte livesendinger fra butikken og fikk med oss kundene over på nett. Vi opplevde utrolig stor respons på dette og hadde en stor følgerskare som satt hjemme i sofaen og handlet vintagebluser via stories og brukte nettbutikken som aldri før.

Lite selvhøytidelige

Etter årevis med organisk markedsføring på sosiale medier ble det alfa og omega å starte med betalt markedsføring.

Det er dette som har gjort oss synlige både for nye og gamle kunder og ført til den store veksten, konstaterer gründerne.

Som utdannede skuespillere er verken de, eller resten av teamet som har blitt ansatt i takt med veksten, sky for å stå foran kameraet. På sosiale medier ligger det tusenvis av innlegg, bilder og videoer, til glede for deres nærmere 20 000 følgere.

Vi liker å by på oss selv, er ikke selvhøytidelige og vi liker å vise frem alle aspekter ved det å drive butikk. Mange av kundene føler nok at de kjenner oss litt. Vi byr på alt fra behind the scenes-filmer fra butikken til nyhetsbrev med bilder i antrekk tatt på det rotete badet hjemme, det trenger ikke være så polert, sier Dingstad.

Dingstad og Garåsens tips til bransjekolleger er blant annet å implementere mer humor i markedsføringen.

Vi tror folk lettere kan relatere når ting ikke er perfekt, slik bilder og videoer jo som oftest er fra de aller fleste butikker. Vi har også vært bevisste på å bruke modeller i ulike størrelser til markedsføringen, å vise at klærne våre faktisk er like fine på en størrelse small som på en extra large.

Ferdige produktbilder og - beskrivelser er ei heller å finne i Frøken Dianas Salonger sin nettbutikk.

På den måten får vi en mer personlig nettbutikk og får formidlet varekunnskapen, som vi jo er eksperter på i fysisk butikk, godt ut også i nettbutikken.

“Vært litt av en berg og dalbane”

Frøken Dianas Salonger er av de i bransjen som gjennom året har bevist sin leverett. Mens den fysiske butikken ligger på samme nivåer som i 2022, vokser nettbutikken jevnt.

Vi når stadig ut til nye kunder på nett og det er veldig gøy. Vi tror at vi kommer til å lande på cirka 25 prosent økning fra 2022, men resultatmessig blir det spennende, sier Dingstad.

Hun forteller at det er krevende å følge den store prisveksten, og med en dårlig krone i tillegg har rett og slett alt blitt veldig mye dyrere i år.

Vi er også glade for at vi har kommet mer på plass i bedriften med flere ansatte og bedre fordeling av arbeidsoppgaver, det har vært litt av en berg og dalbane å henge med på de siste årene for damer som oss, som er vant til å gjøre alt selv, runder hun av.

Del artikkel: