Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer var på 10,5 prosent i april. Det viser Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks.
Prisveksten er fremdeles lavere i Norge enn i nabolandene og sterk konkurranse i dagligvarebransjen har ifølge Virke bidratt til å dempe prisøkningene.
Noe av oppgangen fra mars til april kan forklares med at påskekampanjene kom i mars i år. Likevel er prisveksten på dagligvarer i Norge lavere enn den vi ser i våre naboland, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Virke, i en pressemelding.
Til sammenligning hadde man ved siste måling en prisvekst i Sverige og Danmark på henholdsvis 19,7 og 13,1 prosent.
Dagligvareaktørene har denne våren tatt en stor del av kostnadene for økte priser fra leverandørene. Hard konkurranse mellom butikkene har bidratt til å dempe prisøkningene for forbrukerne, sier Whist.
Den samlede prisveksten endte i april på 6,4 prosent. Før mat og alkoholfrie drikkevarer er det møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo som økte mest med 10,9 prosent. Klær og skotøy øker i april med 2,5 prosent.