Norges største bruktkjede lanserte i 2018 en ny nettbutikk for å kunne gjøre det enda enklere å handle brukt - også på nett. Som et supplement til Fretex fysiske butikker gjør nettbutikken det godt, og i 2020 satser de på å nå 4 millioner kroner i omsetning.
Vi har hatt en stor økning i år, og satser på å nå 4 mill. i omsetning i 2020. Omsetningen i fjor var på 3,3 mill. Sammenliknet med fysiske butikker med tilsvarende antall årsverk, ligger vi over normal omsetning for dem, sier Line Jorddal, butikkleder for Fretex' nettbutikk, til Ehandel.
Jorddal er utdannet smykkedesigner, og driver nettbutikken sammen med Kristin Mathilde Lund. Sammen har de jobbet med vintage og spesialplukket tøy i Fretex-butikken på Grünerløkka i 10 år. Med lokaler vegg-i-vegg til tøysorteringen på Alnabru samarbeider de tett for å kunne plukke ut tøy de vet netthandlerne vil like.
Vi vet mye om hva våre kunder gjerne vil ha etter så lang erfaring fra fysisk butikk, og får mye tilbakemeldinger også fra våre nettkunder. De viktigste kriteriene er kvalitet, merke/designer, og trender. Kvalitetsmaterialer som ull, silke, kashmir blir aldri feil. Det som derimot endrer seg, er trendene, og hvilke merker som er populære. Vi må derfor alltid holde oss oppdatert på hvilke merker som er mest salgbare, og hvilke trender man ser i motebildet, sier Jorddal.
Klesbransjen er en miljøversting, og det er et stadig økende ønske blant forbrukerne å kunne kjøpe bærekraftige og miljøvennlige klesplagg. Dette fører igjen til at flere klesprodusenter såkalt "grønnvasker" klesmerker, for å også kunne nå de mer miljøbevisste forbrukerne. Jorddal råder til å bytte ut fast fashion med brukt kvalitet, og å tenke nøyere gjennom kleskjøp.
Hvis man ser på vaskelappen på slike plagg, finner man ofte at det er snakk om en minimal gevinst for miljøet ved å kjøpe disse. Vi mener det aller beste og mest bærekraftige, er å kjøpe mer brukt - men også å være nøye med å velge materialer som er naturlige, som ull, silke, viskose. Disse er mindre skadelig for miljøet å fremstille, og varer også lenger, forteller Jorddal.
Også fysiske butikker kan selge varer gjennom nettbutikken, noe som bygger under ønsket om at nettbutikken skal være et supplement, ikke en konkurrent, til de fysiske butikkene. Jorddal forteller at de har god spredning i både aldersgrupper og geografisk tilhørighet i sin kundegruppe, samt at de ser stadig flere menn handle brukt på nettbutikken.
Om fremtiden sier Jorddal at de ønsker å fortsette den salgsøkningen de har sett siden oppstart i 2018. Med en omsetning på 3,3 millioner kroner i fjor er de på god vei til å sette ny rekord i år.
Målet vårt for 2020 har vært å fortsette den økningen vi har hatt siden oppstarten, og jobbe jevnt og trutt med kundebasen vår. Og vi er svært fornøyde med den jevne økningen vi faktisk ser år for år. Vi får flere og flere faste kunder, og er til og med på fornavn med mange av dem, sier Jorddal.