ANNONSE

Fylte kassen med 9,8 millioner – nå lanserer de i Oslo og Amsterdam

Daglig leder i Skogluft AS, Morten Kvam.
Foto: Skogluft
Linn Adine Andersen

Norske Skogluft skal ut i verden.

ANNONSE

Støttet av flere tiår med forskning, skal norske Skogluft levere plantevegger til både Norge, Nederland – og på sikt – til hele verden. Etter to år med pandemi er det blitt tydelig for mange det forskningen har vist i mange år, nettopp at vi mennesker behøver natur og frisk luft for å fungere optimalt.

Gründeren av selskapet, Jørn Viumdal, ga i 2018 ut boken Skogluft-effekten, hvor han beskriver en rekke helsemessige fordeler som følger ved å omgi seg med de rette plantene, i riktig lys, i hjemmet. Boken gir dessuten et innblikk i forskning fra NASA og NMBU på Ås, som til syvende og sist har ført til gründerskapet bak den modulbaserte planteveggen produsert og solgt av Skogluft AS.

Vi fikk mange proaktive henvendelser fra privatpersoner som har lest boken Skoglufteffekten. På bakgrunn av dette fikk vi en businessidé – så mange har lyst på dette at vi må begynne å produsere det til privatmarkedet. Skal det gjøres virkelig skalerbart og tas ut i verden, må vi gjøre konseptet så enkelt som mulig. Derfor bygger vi det på en e-handelsplattform, slik at uansett hvor man er i verden kan man skaffe seg en skogluftvegg, sier daglig leder i Skogluft, Morten Kvam, til Ehandel.

Først ut er Oslo og Nederland, nærmere bestemt Amsterdam. I selskapets nettbutikk kan man som kunde i Oslo-området eller i Amsterdam bestille hjem både modulsystemet og tilhørende planter. Her er det nemlig organisert enkel pickup eller hjemlevering av planter – mens andre markeder må vente til selskapet klarer å lande de rette logistikkpartnerne slik at også plantene overlever frakt hjem til kunde.

Europabasert produksjon

Selve modulene er utviklet slik at man inkluderer så mye bioplast som mulig, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Her forteller Kvam at det gjøres såpass mye forskning på området, at han er sikker på at det om kort tid også vil finnes bioplast som passer deres produkter, og som kan holde vann over lenger tid uten problemer.

Det er mange grunner til at vi ikke ønsker å produsere i Kina eller østen. Det går på transport, lover og regler tilknyttet utslipp, leveransedyktighet og leveransetid. Vi har vært helt tydelige på at det må bli Europa, og i et EU-land, sier Kvam.

Valget falt på Bulgaria, hvor selskapet har inngått et samarbeid med en nybygget fabrikk som leverer det nyeste av teknologi som sikrer både kvalitet og lave utslipp. I og med at fabrikken er såpass ny, har de også mulighet til å følge Skoglufts vekst og øke volumet på kort tid – dersom dette blir et behov.

Nesten 600 aksjonærer

For ett år siden kjørte selskapet en folkefinansieringskampanje som ble fulltegnet på under 36 timer. Her hentet de rundt 4 millioner kroner. I høst hentet selskapet ytterligere 9,8 millioner kroner, og nesten 600 privatpersoner eier nå aksjer i Skogluft AS.

Den daglige lederen påpeker fordelen med å ha mange aksjonærer, spesielt når ligger planer om en børslisting så fort selskapet er klar for det. Første steg videre er å hente de mer profesjonelle aktørene som kan bidra til videre vekst i Europa.

Midlene vi har hentet frem til nå vil brukes til videre utvikling av produktet og lansering i Oslo og Nederland. Neste gang ser vi heller mot større enkeltaksjonærer enn en folkefinansiering.

Vil skape et Skogluft-community

For det inneværende året er målet klart. Skogluft skal etableres i Oslo og Nederland som sine to første markeder. Valget om Nederland som satsingområde var ikke vanskelig, da god kjøpekraft og forbrukere som er vant til å handle på nett skiller seg ut som to åpenbare årsaker.

Vi skal bevise at vi er i stand til å gå inn i et marked utenfor Norge og lykkes med salg av skogluftveggen. Vi har opplevd enorm interesse i Nederland, og fått mye oppmerksomhet rundt boken Skoglufteffekten. Nederland er jo Europas plantesentrum, og å det er et strategisk valg å være nær der "alt skjer" rundt planter.

I tillegg er Nederland et godt brohode for videre reise i Europa, og med et lager plassert ved grensen til Tyskland er veien til videre ekspansjon i Europa kort.

Produktsortimentet er dessuten under utvikling, og i løpet av året vil det lanseres flere produkter som skal bidra til å skape et fellesskap rundt Skogluft-veggene, samt sikre at kundene vender tilbake til nettbutikken senere.

Vi ønsker ikke bare transaksjon, men vi ønsker relasjon til kundene våre over tid. Når du kjøper en Skogluft-vegg blir du en del av vårt Skogluft-community. En måte å knytte kundene til oss er blant annet å tilby abonnement på for eksempel gjødselblanding, som kundene får tilsendt jevnlig. Vi har mange andre eksempler, som blir klart i løpet av året, forteller Kvam.

Del artikkel: