Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Går en spennende høst i møte: Slik skal Wanda veksle opp

Lars Syse Christiansen, gründer og daglig leder i Wanda.
Foto: Liisa Eelsoo
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Håper at timingen er god.

ANNONSE

Det er knappe to år siden logistikk- og lagringstjenesten Wanda etablerte seg i Oslo. Siden den gang har det skjedd et og annet – blant annet etablering i Sverige og videre ekspansjon i Norge.

Nå står høsten på trappene, og den bærekraftsfokuserte aktøren er klar for å lansere reparasjon hjem på kundenes dørmatte.

Vi bygger en logistikkplattform og leverer en god del tjenester på toppen av det. De tjenestene vi leverer og som vi begynte med i Norge, er lagring og oppbevaring. Deretter har vi testet en del nye tjenester dette året som sykkelvedlikehold, ski-prep og møbelrens for eksempel. Denne høsten kommer en ny versjon av Wanda hvor kunden får tilgang på alle disse tjenestene direkte, uavhengig av om en skal ha ting på lager eller ikke, forteller Lars Syse Christiansen, gründer og daglig leder i Wanda, til Ehandel.

Wanda fungerer altså slik: kunder oppretter en konto og kan deretter bestille henting av ting en ønsker å lagre i Wandas lagerlokaler. Når man ønsker tingene tilbake, bestiller man henting og får det levert på døren innen 1-2 virkedager.

Der hvor man tidligere har kunnet bestille for eksempel reparasjon og vedlikehold av sykkelen som står lagret, innen levering, utvides nå tilbudet til å gjelde også kunder som ikke har ting på lagring. Man kan altså bestille sykkelreparasjon, få sykkelen hentet, fikset og levert tilbake via Wanda.

Nå går vi fra lager på døra til også å tilby reparasjon og service på døra – og i tillegg kan man bruke oss til å selge ting på en hvilken som helst markedsplass. Da henter vi tingene kunden skal selge, kunden får en lenke som man legger i annonsen hvor kjøper deretter klikker på lenke og bestiller hjemlevering av oss, sier Christiansen.

Sirkulære løsninger og det å gjøre enklere å kjøpe og selge brukt er altså en av Wandas kjernesaker. I hjertet av dette ligger et logistikksystem som stadig er under utvikling for å kunne levere mer effektivt.

Nesten alle logistikksystemer begynner på et sentrallager og går ut hjem til kunden med standardiserte, innpakkede produkter. Det vi gjør er at vi begynner hjemme hos kunden og håndterer ikke standardiserte produkter – og det er klart at den type logistikk og ruteplanlegging er ganske annerledes. For å få dette rimelig, like rimelig som når man kjøper noe nytt, er vi nødt til å få transporten over på ruter og ha en annen type teknologi for å planlegge og optimalisere disse rutene, forklarer Christiansen.

I dag er Wanda til stede i Oslo, Akershus, Stavanger, Sandnes og Stockholm. Denne høsten står Trondheim og Göteborg for tur.

Hvordan har året vært for dere så langt? 

Vi har ikke merket noen nedgang men vi er også veldig nye. Vi tror at gjenbruk, reparasjon og deling vil bli mye mer relevant de neste fem årene. Når du får høyere renter og energipriser på toppen av dette så blir kanskje de trendene forsterket raskere enn hva vi trodde. Så vi håper jo at timingen er god for å gi folk løsninger som gjør det enklere å bruke tingene sine mer effektivt og lenger, sier Christiansen.

Nylanseringen av Wanda, hvor alle får tilgang på alle tjenester uavhengig om man skal lagre noe eller ikke, er rett rundt hjørnet. For året er målet at lanseringene i Göteborg og Trondheim går som smurt – og selvfølgelig av konseptet reparasjon hjem på døra faller i smak hos forbrukerne.

Del artikkel: