Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Gen Z tiltrekker kunder: “Skal bli det ledende SoMe-byrået i Norge”

Grunnleggerne av Ecommerce Marketing: Kristoffer Johnsrud, Alexander Naglestad & Ludvig Støre.
Foto: Ecommerce Marketing
Elisabeth Dahl Skjervheim

Det er rett og slett imponerende, sier markedssjef Erna Therese Widerøe.

ANNONSE

Til tross for at guttene bak det digitale markedsføringsbyrået Ecommerce Marketing befinner seg i starten av 20-årene, kan de vise til en rekke samarbeid med kjente merkevarer som blant annet Anton Sport, Aprila Bank, Norgesgruppen og Egmont.

Det er ikke første gang Netthandel er i kontakt med nyoppstartede bedrifter drevet av en yngre generasjon markedsførere som kommer rett ut av studiene eller fremdeles er en del av et studieløp.

LES OGSÅ: Ung firkløver skal utfordre bransjen: “Folk er litt skeptiske”

For Kristoffer Johnsrud, Alexander Naglestad og Ludvig Støre i Ecommerce Marketing er dette selskapets store styrke.

Flere bedrifter ønsker faktisk å jobbe med oss nettopp på grunn av vår alder. De anerkjenner at verden innenfor digital markedsføring er i konstant endring, og at det er en fordel å ha et team som er tett på de nyeste trendene, forteller medgrunnlegger Alexander Naglestad til Netthandel og fortsetter:

Som representanter for Gen Z, har vi en intuitiv forståelse av hva som appellerer til de ulike målgruppene og alderssegmentene.

De som ikke lærer vil havne bakpå

Markedssjef i Get Inspired, Erna Therese Widerøe, har bitt seg merke i at generasjon Z er på vei opp og frem og påpeker at den digitale kompetansen kanskje ikke læres i stor nok grad i løpet av studiene, noe som gir den yngre generasjonen et fortrinn.

Slik sett ligger kanskje den yngre generasjon langt foran på enkelte områder, og studiene derfor noe etter på enkelte områder slik markedsføringsfaget har utviklet seg. Rommet for nyetablerte selskaper skapes når utviklingen innen faget går utrolig raskt og bedriften selv mangler den digitale jobbkompetansen, sier hun og fortsetter:

Her har de unge som har vokst opp med de digitale plattformene en fordel. At mange nyutdannede sitter på en unik digital kompetanse, vises i den grad de tester ut ny teknologi. Det er rett og slett imponerende.

Videre mener hun at det er flere etablerte bedrifter som kan bli liggende bakpå dersom de ikke følger den digitale utviklingen fremover. Dette vil også kunne skape muligheter for nyetablerte selskaper med ung kompetanse.

Vi har de siste årene sett en sterk utvikling av den digitale jobbkompetansen, og forventer at den vil styrkes betraktelig også i årene fremover, etter hvert som en ny generasjon som naturlig innehar mer digital kompetanse kommer til, samtidig som mange unge får mer arbeidserfaring innen feltet, sier Widerøe og fortsetter:

Flere og flere vil lære å kommunisere på en måte som er relevant for posisjon og målgruppe, på de mest relevante plattformene for dem. De som ikke lærer vil havne bakpå, og i beste fall gå glipp av viktige markedsmuligheter, i verste fall gå under.

Satser videre på TikTok

For Ecommerce Marketing har TikTok blitt den ledende plattformen for markedsføring. Selskapet har blant annet lansert TikTok Masterclass for bedrifter, et videoprogram som er designet for å gi bedrifter et solid grunnlag for hvordan de kan lykkes på plattformen. 

Selv om det var en tydelig interesse blant norske bedrifter for å utforske TikTok, var det få som visste hvor de skulle begynne eller hvordan de skulle tilnærme seg plattformen på en strategisk måte. Vi ønsket derfor å bringe den kunnskapen og erfaringen til det norske markedet, forteller Alexander Naglestad.

I tiden fremover forventer selskapet at TikTok vil fortsette sin vekst, ikke bare i antall brukere, men også i hvordan vi benytter oss av plattformen. 

Faktisk ser vi allerede tegn på dette med introduksjonen av funksjoner som TikTok Shop og søkeannonser. For Ecommerce Marketing bekrefter disse endringene det vi har trodd på fra starten, og vi mener at utviklingen av plattformen vil være svært gunstige for oss og for de bedriftene vi samarbeider med, sier Naglestad.

Dette stiller også Erna Therese Widerøe seg bak:

Vi tror også at kanaler som Snapchat og TikTok vil fortsette å vokse, og kan bli mer attraktive som annonseplattformer etter hvert som det blir tilrettelagt for en best mulig shoppingsopplevelse. Altså at veien fra inspirasjon til shopping blir sømløs, sier hun.

Et av målene for Ecommerce Marketing er derfor å fortsette å utvikle egen kompentanse og egne tjenester innenfor TikTok, ved siden av å markere seg som aktør innen norsk markedsføring. 

Ett av våre hårete mål er å bli det ledende SoMe-byrået i Norge, forteller Naglestad avslutningsvis.

Del artikkel: