Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Get Inspired og Helmes bygget datavarehus for bedrifter på Google Cloud Platform

Er det mulig å redusere driftskostnadene for datavarehuset femten ganger?

 

 

Get Inspired er et kjent e-handelsselskap i Trondheim som i 2016, 2020 og 2021 vant prisen Bring Best Norwegian E-shop.

 

“Hvor bor de beste kundene våre?» og «Hvor godt håndterer fraktpartneren vår den ekstra pågangen i jula?» er bare noen av de spørsmålene Get Inspired hadde problemer med å besvare. «Vi hadde hatt en rask vekst, og dataen vår var spredt mellom ERP, CRM, Facebook, Google og flere andre systemer», forteller Andreas Nordås fra Get Inspired. Svært mye tid ble brukt på å studere rapporter fra de ulike systemene og bruke Excel-ark for å samle de. På et tidspunkt var det ikke lenger holdbart.

Get Inspired valgte å bygge et datavarehus sammen med Helmes. Selskapene hadde samarbeidet tidligere med å bygge løsninger for e-handel, og Helmes hadde erfaring med å bygge løsninger for datavarehus på Azure, AWS og Google Cloud.

Det å velge skypartner og teknologistakk krever litt innsats. Det er vanskelig å sammenligne tilbudene fra de ulike leverandørene. Du er nødt til å kjenne datavolumet både nå og om 3 år, vite hvor ofte du må ha tilgang til dataen, og andre ting man ikke kan vite med sikkerhet. Det er lett å ende opp med å betale for mye for en tjeneste du aldri får behov for.

Helmes gjennomførte den første runden med undersøkelser, og sammenlignet AWS, Azure og Google, som de allerede hadde erfaring med. Sammenligningen viste at det beste alternativet ville være Google Cloud Platform. Denne tilbød det beste forholdet mellom kostnad og ytelse for Get Inspired sine behov. En viktig faktor var hvor ofte data må hentes ut. Noen plattformer er svært gode når man trenger tilgang til data i sanntid – men moderne BI-verktøy som Power BI og Tableu kun henter ut data et begrenset antall ganger per dag.

Teamet brukte en fleksibel metodikk da de skulle gjennomføre prosjektet. Datakildene ble importert en etter en, og ble knyttet sammen med eksisterende data. Med hver nye datakilde ble rapporteringen mer avansert. Teamet begynte først med ERP, og gikk deretter over til CRM, Google Analytics, Facebook og andre datakilder. Noe data oppdateres daglig, andre oftere.

Til slutt befant Get Inspired seg i en posisjon hvor de ikke var bundet til noen enkelt leverandør. Alle importscript og data er nå eid av Get Inspired, og dette gjør en eventuell migrering av hele løsningen over til AWS eller Azure enkel. Det er ingen planer om å gjennomføre noen migrering i nærmeste fremtid. Sammenlignet med den tidligere løsningen, er månedskostnadene nå hele 15 ganger lavere.

I stedet for å bruke flere dager trenger jeg nå bare noen timer for å gjennomføre de ellers tidkrevende oppgavene, og arbeidshverdagen blir mye mer behagelig», sier Get Inspired sin E-Com Manager, Andreas Nordås.

Å ha en servicepartner i utlandet

Tiina Link, som før Helmes har jobbet med bedriftsutvikling i 17 år sammen med Innovasjon Norge og norske selskaper i de baltiske landene, forteller at norske selskaper ofte reduserer enkelte budsjettkostnader med 50% ved å velge en estisk leverandør. Hun understreker viktigheten av at det må være riktig samarbeidspartner. Hun er sikker på at Helmes, med sin tekniske kompetanse, nordiske verdier og små og motiverte team gjør selskapet til en drømmepartner.

Del artikkel: