Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Gjør suksess i e-handelen etter 145 år: ”Vi var tidlig ute”

David-Andersen satser på influencere, hvor årets nye samarbeid er med Rawdah Mohamed.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"2020 endte meget bra"

ANNONSE

Gullsmeden David-Andersen, som har røtter helt tilbake til 1800-tallet, var også tidlig ute med det vi i dag kjenner som influencer marketing

Helt siden tidlig 90-tall, har kjeden tatt i bruk design-samarbeid med kjente profiler, som har frontet David-Andersens smykker og klokker. Det har også vært en suksessfaktor for å lokke kunder inn i nettbutikken. 

David-Andersen var tidlig ute med influencer marketing og har hatt design-samarbeid med store norske profiler siste 10 år. I fjor var første året uten en profil som frontet kommunikasjonen vår. I stedet plukket vi tre par i ulike aldre og forhold. Ekte mennesker og ikke minst ekte følelser ble bærebjelken for den nye kommunikasjonen, sier Ida Hermanrud, markedssjef hos David-Andersen, til Ehandel.

Fra samarbeid på 90-tallet med smykkedesignere som Ingjerd Hanevold, Synnøve Korssjøen og Sigurd Bronger - har det 145 år gamle selskapet de seneste årene gått over til færre og mer langsiktige avtaler. 

I 2011 startet det første "bloggsamarbeidet", med modell og moteprofil Camilla Pihl. I 2013 ble skuespiller Agnes Kittelsen David-Andersens nye ansikt, og i 2014 skuespiller, programleder og designer - Jenny Skavlan. 

Vi er veldig stolte over samarbeidet vi har med Camilla Pihl og Jenny Skavlan som har vart over flere år. Vi gleder oss over å følge deres liv og la det forme samarbeidet vi har gående. For eksempel lanserte vi en kolleksjon for mor og barn i fjor høst med Camilla. I juni slipper vi noen nye smykker med Jenny med bærekraft i fokus, forteller Hermanrud.

Årets nye samarbeid er med modellen Rawdah Mohamed - hvor emaljekolleksjonen Flora skal relanseres. Foruten å være en kløpper på influencer marketing gjør David-Andersen stor suksess både på nett og i butikk. 

"Økte betraktelig på nett" 

Som gullsmed er det å forvente at de fleste kjøpere ønsker å ta på og se produktet før de gjør en investering, men gjennom pandemien har det vist seg at netthandelen og butikkene komplementerer hverandre godt. 

Vi antar at rundt 75 prosent av våre kunder gjør research online før de besøker butikkene våre. Det å kjenne følelsen av smykket mot huden og se refleksjonene ved bevegelse, kan ikke sammenlignes med hva et bilde på nett kan gi, men vi hjelper stadig flere til handel gjennom digitale løsninger som chat og videosamtaler, sier Hermanrud.

David-Andersen ønsker ikke å dele noen konkrete tall, men Hermanrud kan meddele at 2020 ble et godt år for kjeden. 

Vi kan si at 2020 endte meget bra for oss og vi opplevde at omsetningen på nett økte betraktelig. Men også̊ de fysiske butikkene leverte er brukbart år, til tross for nedstengning og begrenset aktivitet deler av året. Kundene gjør større kjøp og er mer målbevisste enn tidligere, noe vi ser på som positivt, avslutter Hammerud.

Del artikkel: