Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Grønnvaskingsprisen går til Zalando – fjerner bærekraftfilter

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Anerkjenner utfordringene"

ANNONSE

Klesgiganten Zalando tildeles årets Grønnvaskingspris for sorteringsfilteret "bærekraftighet". Zalando svarer med at de nå vil fjerne filteret fra siden.

Grønnvaskingsprisen skal bidra til at kommunikasjon og markedsføring rundt bærekraft og samfunnsansvar blir mer etterrettelig, slik at det blir enklere for forbrukerne å ta gode og bærekraftige valg. Dette opplyser Forbrukerrådet, som er én av flere aktører i årets jury.

Kunsthøgskolen i Olso, Framtiden i våre hender, Handelens miljøfond, 12Years, Skift – Næringslivets klimaledere og Forbrukerrådet utgjør altså juryen som har gått gjennom over 40 kandidater til Grønnvaskingsprisen.

Vi har landet på en nominasjonsliste med aktører som vi mener åpenbart tråkker overs streken. Vi har også en gruppe markedsaktører innen netthandel som aktivt bruker sorteringsfiltre i nettbutikken som gir assosiasjoner av en miljø- eller bærekraftsfordel, skriver juryen i sin begrunnelse.

Blant nominasjonene var Zalando, KappAhl, Kicks og Booking.com der av samme grunn: for grønnvasking av produkter og tjenester med miljøpåståelige filtre i nettbutikkene.

Juryen ønsker å rette oppmerksomheten på bruken av denne typen filtre, som vi ser er blitt populært hos en rekke netthandelsaktører. Netthandelen vil øke fremover, og flere og flere forbrukere vil bli møtt med disse filtreringsverktøyene.

Zalando vil på bakgrunn av juryens begrunnelse fjerne filteret fra siden sin.

Selv om vi er triste over å motta denne prisen, anerkjenner vi utfordringene knyttet til transparens og spesifikk kommunikasjon om bærekraft i mote. Vi vil fortsette å ta vårt ansvar på alvor for å takle denne grunnleggende utfordringen ved å pushe oss selv, våre partnere og industrien, fremover, skriver Zalando i et sitt tilsvar.

Vi startet vår reise i 2019 med introduksjonen av bærekraftfilteret vårt. I løpet av de siste månedene har vi jobbet med å forbedre kommunikasjonen ytterligere. Som et resultat vil vi snart fjerne bærekraftfilteret og erstatte det med informasjon om den spesifikke bærekraftsegenskapen til et produkt, for eksempel organisk materiale, resirkulert materiale, naturlige ingredienser, og så videre. Disse attributtene vil være støttet av eksplisitte sertifiseringer, varemerker eller lisensierte materialer.

Del artikkel: