ANNONSE

Produksjon og import – alt du trenger å vite del 1: Å velge og produsere de rette produktene

I denne guiden ser vi blant annet på forskjellene mellom white label og private label.
Martin Granberg

Har du spørsmål om hvordan man setter egne produkter i produksjon, enten via white- eller private-label? Da har du kommet til rett sted. I første del av vår artikkelserie, Produksjon og import – alt du behøver å vite, hjelper vår ekspert Martin Granberg deg med hvilke produkter du bør titte på og til slutt hvordan man skal ende opp med riktig beslutning.

Jeg skrev allerede i 2016, for snart åtte år siden, en artikkel hos Ehandel.se om hvordan man kan fokusere sine innkjøp på hva kunden faktisk søker etter. Det vil si, å jobbe med innkjøp ut fra et datadrevet perspektiv med eksternt innhentet data.

Spoler vi frem til februar 2024 så har det skjedd en hel del, og det finnes betydelig mer data tilgjengelig. Både ekstern og intern data samles og bare venter på å bli brukt. Jeg vil i denne artikkelserien beskrive hvordan man med en datadrevet tilnærming kan utvikle produkter og source egne produkter.

Første spørsmål er egentlig, hvorfor vil jeg source og bruke ressurser på å lage egne white label eller private label-produkter? Det er ressurskrevende og må passe inn i en overordnet strategi.

Forskjellen mellom disse to, white label (WL) og private label (PL), er at WL er eksisterende produkter som i prinsippet kan merkes med hvilket enn merke man ønsker. PL gir rom for mindre, eller større, endringer, for å kunne lage helt nye produkter.

 

Hvorfor vil man så lage egne produkter?

I det store og hele finnes to ulike strategiske tilnærminger til hvorfor man velger å source produkter.

  1. Man oppdager at eksisterende leverandører at et "tomrom" som konkurrenter i visse tilfeller allerede har fylt med sitt eget PL, som man er nødt til å møte eller konkurrere mot.
  2. Det finnes produkter med høy fortjenestemargin som selges i store volum, hvor man ofte jobber med WL for å øke fortjenesten.

Som en nettbutikk med en multibrand approach har man i prinsippet en fasit på hvilke produkter som selger bra, samtidig som man med hjelp av data kan identifisere hullene i leverandørenes sortiment. Ved å overvåke konkurrenter ser man også hvilke produkter de har valgt å lage som WL/PL, og hvordan de har posisjonert disse.

Ved å kombinere denne data med annen ekstern data, som populære produkter via tjenester som Google Merchant og prissammenligningstjenester i hvert enkelt land, kan man raskt få en klar idé om hva man bør satse på.

Ulike bransjer – ulike veier

Avhengig av hvilken bransje og hvilke kategorier man selger i, velger man ofte ulike veier. Generelt er det enklere med WL innen elektronikk på grunn av ulike sertifikater, mens det innen eksempelvis klær og møbler er relativt enkelt med PL. Med mindre eller større forandringer.

Når man titter på utvalget av produkter mer i detalj er det viktig å ta hensyn til en rekke ytterligere faktorer. Som å se på emballasjestørrelse, vekt og ta hensyn til COGS (Cost of Goods Sold) når man vurderer marginer og lønnsomhet. Man bør også se over hvilken fraktavtale man har i dag. Hvilke produkter ville da vært best egnet med eksisterende avtaler for å kunne holde kostnadene nede per forsendelse.

Når man velger produkter bør man også ta hensyn til det store bildet gjeldende produktets livssyklus, og hvor stor risiko det er for at varen kommer i retur eller vil medføre andre kostnader. Disse og andre kostnader må tas hensyn til og regnes inn i den overordnede strategien.

Avhengig av hvilke produkter det gjelder kan/må man source de på ulike steder. Jo lenger bort, desto billigere blir produksjonen. Men kvalitetskontroll (QC) og frakt blir dyrere samtidig som leveransen ofte blir mer sårbar. Det kan også være slik at det ofte finnes mangler i produktinformasjonen. Dette vil vi ta opp nærmere i detalj i neste del.

Oppsummert kan man finne gode kandidater gjennom å se på hva markedet vil ha og hvilke forutsetninger man har for øyeblikket, i form av frakt og andre avtaler, for å utforske nærmere hvilke produkter eller segmenter man vil satse på. Men også hvilke man ikke skal satse på.

Del artikkel: