Innen du velger spesifikke varer som egner seg til egen sourcing, i henhold til første del av vår artikkelserie, må du tenke litt ekstra på hvor du står angående krav til leverandøres CSR-retningslinjer (Corporate Social Responsibility, bedriftens samfunnsansvar i Norge red. anm.), karbonavtrykk og sporbarhet gjennom forsyningskjeden (Supply Chain Traceability). Dette vil påvirke hvordan man går frem, og hvilke produkter som er mulig å jobbe med.
I dagens globale, og ikke minst digitale økonomi, er det viktig å ha en åpen og transparent leverandørkjede. Det for å sikre at produktene produseres under ansvarlige forhold i følge de CSR man har som selskap. Det i tillegg til at produktene faktisk oppfyller kundenes krav til kvalitet og sikkerhet.
Både mindre, men fremfor alt større varemerker, kan havne i ordentlig trøbbel om de påstår én ting, men gjør noe helt annet i virkeligheten.
Et hygienekrav
CSR er noe de som har vært med en stund helt sikkert kjenner igjen. Det var på tapetet på begynnelsen av 2000-tallet, men har til stor del blitt erstattet av diskusjonen om miljøavtrykk med karbonavtrykk og sporbarhet gjennom forsyningskjeden som erstattere.
Det kan skyldes at omfattende CSR-retningslinjer er et hygienekrav. Men følelsen er at det nå flyr under radaren i takt med et økt fokus på klimaet. Noe som gjør det mulig å kreve økt prispåslag på produktet til et mer miljøbevisst marked, som hevder å være villige til å betale for nettopp dette.
Alle disse følelsesbaserte verdiene er av ulik betydning for ulike sortiment og produktkategorier. Litt avhengig av bransjestandarden og hvilket inntrykk man vil gi, og merkevaren man ønsker å bygge.
Tar man frem et private label innen miljøvennlige barneklær er det kanskje viktigere for kunden, og derfor også mer lønnsomt, å kommunisere og vise hele sitt klimaavtrykk (forutsatt at det er bra) enn om man til eksempel jobber med elektronikk. Der er det viktigere at det finnes en CE/RoHS-merking og at produktet er trygt å bruke.
Hvordan passer alt dette inn i hvordan du velger og produserer produkter som skal selges i din nettbutikk?
Akkurat som i den forrige artikkelen, hvor du kan se på egne forutsetninger for å plukke ut mulige kandidater, må du også her se på hvilken type kategori og klimaprofil du ønsker å jobbe med.
For å kunne kommunisere, og dra nytte av å bygge varemerket rundt det faktum at du er transparent med hvilke materialer som brukes og hvilket klimaavtrykk det etterlater, er det en forutsetning å kunne vise dette til sluttforbrukeren. Noe man kan gjøre med hjelp av ulike systemer hvor man måler hele sin forsyningskjede.
Tjenesten OkTrade, hvor jeg er en del av deres Advisory Board, er et eksempel der leverandører i ulike ledd av produksjonen kan legge inn data. Dette for å sikre og gjøre det mulig å vise hvilke deler, eller hvor stor andel av produksjonen, som produseres i respektive land, samt deres klima- og karbonavtrykk.
Kina eller Europa?
Er det viktig for deg å legge vekt på og oppleves som "klimasmart", og gjøre det mulig å vise frem en transparent produktkjede? Om du svarer ja på noen av disse spørsmålene, blir det betydelig vanskeligere å jobbe med Asia og Kina. De er i mange tilfeller ikke modne nok til å dele dataene sine, og/eller de har ikke selv full kontroll over sine innkjøp. Hvilket kan gjøre det hele problematisk.
Det er selvsagt ikke umulig. Men i de tilfellene der det er vitkig, er det nesten alltid enklere, og en lavere terskel for, å ansette produsenter i Europa. Men, da begrenses samtidig de områdene og de produktene man kan begynne å jobbe med.
Dette påvirker direkte neste steg i artikkelserien, som handler om å velge det rette landet, samt rett leverandør og fabrikk, for akkurat ditt produkt og ditt selskaps profil.
