Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Velg riktig e-handelsplattform for din internasjonale ekspansjon

Internasjonal ekspansjon kan få din digitale virksomhet til å vokse enda raskere, men det er utfordringer langs veien. Derfor har vi utarbeidet en guide som retter seg mot e-handlere som vurderer internasjonal ekspansjon, eller e-handlere som allerede har etablert seg på nye markeder, men har støtt på hindringer. Nedenfor finner du noen av de punktene som er viktige å tenke på ved en internasjonal ekspansjon. Last ned hele guiden hvis du vil ha mer informasjon!

Uendelige digitale muligheter

Hvis du allerede arbeider digitalt, er det egentlig få hindringer når du vil inn på nye markeder. Det er til og med mulig å lansere digital handel i land der du kanskje aldri har satt din fot, eller noen gang hadde tenkt å åpne en fysisk butikk. Siden etableringen skjer digitalt, slipper du å tenke på begrensende faktorer som personale, lokaler og logistikk. Men det er noen ting du må tenke på for å kunne lykkes med din internasjonale ekspansjon.  

  1. Begynn i det små og voks organisk med riktig e-handelsplattform
    E-handelsplattformer som har funksjoner for internasjonal etablering kan være en snarvei til Ã¥ nÃ¥ flere forbrukere uten store investeringer. Fordi du bruker den samme plattformen og de samme markedsføringskanalene pÃ¥ flere ulike markeder, effektiviserer du arbeidet og gjør det mulig Ã¥ korte ned pÃ¥ ledetider. Med riktig e-handelsplattform fÃ¥r du effektiv hÃ¥ndtering av ulike sprÃ¥k og valutaer, lokal tilpasning av leverings- og betalingsalternativer og en plattform som kan vokse dynamisk med virksomheten. PÃ¥ den mÃ¥ten kan du holde fokus pÃ¥ Ã¥ finne riktige produkter eller tjenester og slipper Ã¥ hÃ¥ndtere en ny plattform for hvert land du etablerer deg i. 
  2. Gjør en markedsanalyse
    Du trenger ikke starte et kjempeprosjekt for Ã¥ samle inn massevis av fakta, men du bør innhente grunnleggende informasjon som: Hvor mange potensielle kunder finnes pÃ¥ markedet? Hvilke kanaler er best for Ã¥ nÃ¥ dem? Er det interesse for tilbudet ditt? Det kan ogsÃ¥ være bra Ã¥ fÃ¥ en oppfatning om konkurrentene og hvordan prisbildet ser ut for produktene og tjenestene dine. Som regel kan du selv finne frem til den informasjonen du trenger, ved Ã¥ søke pÃ¥ nettet og besøke konkurrentenes nettsteder. I andre tilfeller kan du bruke et analyseselskap som finner frem informasjonen for deg, og som ogsÃ¥ kan gjennomføre kundeundersøkelser.  
  3. Studer landets kultur og menneskers atferd
    Selv om du kan starte virksomheten pÃ¥ engelsk for raskt Ã¥ komme i gang, er det en fordel om du etter hvert kan tilpasse sprÃ¥ket og formuleringene i din e-handel til flere markeder. SÃ¥ snart du har mulighet, bør du derfor lokalisere tekster og produktbeskrivelser og ta hensyn til kulturelle forskjeller. Jo bedre du forstÃ¥r kulturen i landet, desto enklere blir det Ã¥ konvertere besøkende til kunder. 
  4. Følg gjeldende lover og forskrifter
    Det kan virke selvfølgelig at man skal holde seg til det som er tillatt i det landet man driver med salg. Men noen ganger kan det være vanskelig og utfordrende å få oversikt over hva som faktisk gjelder. Men det er god hjelp å få. Du kan for eksempel kontakte Innovasjon Norge, som hjelper norske bedrifter med internasjonal ekspansjon. Innenfor EU er det også relativt enkelt å finne informasjon om hva som gjelder, da mange regler er de samme i flere medlemsland. 

Last ned guiden vår 

Guiden vår er utarbeidet med tanke på å gjøre deg raskt og enkelt klar for en internasjonal ekspansjon. Du finner viktige råd og tips om hvordan du best skaper langsiktige strukturer og tilpasser virksomheten for internasjonal suksess.

 

Last ned guiden her! 

Del artikkel: