Av egeninteresse startet Daniel Christensen å dele informasjon om cybersikkerhet, ulike nettbutikkers både gode og dårligere oppførsel samt andre nett-tips til sine følgere på TikTok.
I dag nærmer han seg 150 000 følgere på plattformen under brukernavnet @bobtheshoplifter. Bare tyve år gammel har han allerede hacket seg inn i en rekke nettbutikker og rapportert om feil og mangler – som de fleste nettbutikkene han har vært i kontakt med takket pent for. De var nemlig sjeldent klar over de påpekte manglene.
Christensen kaller seg en etisk hacker og fritidshobbyen har nå blitt til arbeid. På bakgrunn av funnene han har gjort og delt i sosiale medier, plukket nemlig Telenor han opp som pentester til interne sikkerhetskontroller og -rutiner.
Hos Telenor jobber jeg internt, men tidligere har jeg for eksempel testet Komplett, Elkjøp og typ alle topp 100 norske nettbutikker. Jeg har testet og funnet feil hos flere av disse som jeg har rapportert om, og som de deretter har kunnet fikse, forteller Christensen til Ehandel.
Blant de temaene den unge mannen vier sin tid til på TikTok er det netthandel, svindel og hvordan nettbutikksmarkedet fungerer som får flest seere. Disse videoene får gjerne mellom 100 000 og 200 000 visninger.
En ting jeg fokuserer mye på er dette med dropshipping og den type business hvor mye penger dras vekk fra norsk økonomi. Om man bruker 100 kroner hos en dropshippingbutikk mot 100 kroner hos eksempelvis Elkjøp, er det en ganske stor forskjell på hvor mye av de 100 kronene som faktisk går tilbake til norsk økonomi.
Christensen forteller at han får mange henvendelser fra flere unge som ønsker å komme seg inn i markedet og starte egne nettbutikker, hvor dropshipping ofte er det flere av disse vurderer først. Foruten å dele egne meninger om netthandelsbransjen, har den etiske hackeren som nevnt testet flere nettbutikker – også deres rutiner rundt bruk av produktanmeldelser.
Mottok trusler om søksmål
Etter å ha oppdaget at den norske nettbutikken Stayclassy blant annet har betalt kunder for å skrive positive anmeldelser via Trustpilot, og delt denne informasjonen på TikTok, fikk han flere henvendelser fra Thomas Holstad, eier og daglig leder av nettbutikken. Holstad sendte blant annet flere e-poster med trusler om søksmål dersom Christensen ikke fjernet videoen fra plattformen.
Stayclassy har i etterkant valgt å trekke seg på dette. Jeg har snakket med en jurist og med politiets nettpatrulje for å høre hva de syntes og de mente videoen var helt grei å ha på internett, sier Christensen.
I den gjeldende videoen viser han frem Trustpilots side hvor det over Stayclassys anmeldelser nå er en stor, synlig rød boks med teksten «Obs! Det er påvist misbruk av tjeneste våre på denne siden».
Betaler for gode anmeldelser
Hendelsen med Stayclassy er dessverre ikke den første av sitt slag. Christensen kan fortelle om flere lignende funn hos andre aktører. Flere ganger viste det seg at nettbutikkene har presisert til kundene at de skal få godtgjørelse i form av noen hundrelapper dersom de legger igjen gode anmeldelser.
Forbrukertilsynet skriver på sine sider at dersom den næringsdrivende deler ut gratis produkter til forbrukere i bytte mot at de skriver omtaler, vil en publisering av disse som ordinære brukeromtaler være villedende og i strid med forbudet mot skjult reklame.
Butikker som Komplett og Elkjøp for eksempel, hvis man ser på deres Trustpilot har de aldri oppfordret noen til å legge igjen slike tilbakemeldinger. Da sitter man gjerne på 2 stjerner, som regel. Dette fordi de som legger igjen tilbakemeldinger ofte er misfornøyde, og det er dette Trustpilot tjener penger på, uttaler Christensen, før han fortsetter:
Bedrifter kan betale for å oppgradere sitt abonnement for å få muligheten til å dele ulike koder bedre og få flere funksjoner for å øke sine reviews. De nyere butikkene som er kommet de siste ti årene har som regel en bedre score enn de som har vært lenger i markedet, fordi de nyere butikkene fokuserer mye mer på dette med tilbakemeldinger. Man ser også at de bruker tilbakemeldinger fra Prisjakt og Prisguiden for å komme lenger opp i søkeresultatene, dette er selvfølgelig en modell som gjør at man tjener inn ekstra penger.
Komplett.no har til informasjon per i dag 2,6 stjerner og Elkjøp.no har 1,5 stjerner på Trustpilots nettsider. Christensen har forsøkt å komme i kontakt med Trustpilot flere ganger, men har foreløpig ikke lykkes med å få kontakt.
"Et kjempestort problem"
Fremover ønsker den etiske hackeren å utvide satsingen på TikTok. Han vil på sett og vis bli den yngre generasjonens TV2 Hjelper Deg – med god, gammeldags folkeopplysning på sosiale medieplattformer.
Det er jo dette jeg jobber mot, å vise sannheten bak en del av disse nettbutikkene. Nå ønsker jeg å ekspandere denne delen av serien min litt mer for å snakke om nettbutikker, både hva de gjør bra og hva de kan gjøre bedre, sier Christensen.
Om plattformer for produktanmeldelser stiller han seg svært positiv til at det nå er flere aktører på banen, til eksempel norske Lipscore, som kan bidra til en mer rettferdig konkurranse.
Det er bra at man nå kan få litt flere plattformer og fikse problemer som for eksempel Trustpilot har. Det er et kjempestort problem. Det er også noe av problemet når man driver scoring business, at de shady bedriftene velger en plattform som ikke bryr seg så mye. Derfor er det bra med en norsk plattform som driftes fra Norge og som følger lover og regler i motsetning til visse andre, mener Christensen.
Når det kommer til følgerskaren viser det seg at en stor andel består av e-handlere og aktører innen cybersikkerhet.
En gjenganger jeg ser mye av er at det er mange utdaterte databehandleravtaler og kjøpsvilkår og det viser jeg ofte i TikTok-filmene mine hvor jeg gir en slags beskjed til de ulike bedriftene om at "dere kan gjerne oppdatere dette, det anbefales".
Christensen har store planer om å oppgradere TikTok-profilen sin i løpet av året, blant annet med større fokus på redigering og klipp av filmer. Foruten dette trives han svært godt hos nåværende arbeidsgiver, og har ikke tenkt å satse fullt på sin ferske karriere som sikkerhets-influenser helt ennå.
Ehandel har forsøkt å komme i kontakt med både Trustpilot og Stayclassy for en kommentar til saken, foreløpig uten hell.