Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Halvert omsetning for Footway: "Ekstraordinære omstendigheter"

Daniel Mühlbach, administrerende direktør for Footway Group. // Foto: Footway
Lagerflytting og forverret lagerdekning påvirket salget.
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Footway Group, som i februar kom ut av sin rekonstruksjon, har sluppet tallene for første kvartal. Og e-handelsbedriften viser en betydelig nedgang i salget.

LES OGSÅ: Etter gjeldsbyrde og rekonstruksjon - Footway fyller kassen med 80 millioner

ANNONSE

Omsetingen landet på 101,8 millioner svenske kroner i perioden, ned fra 215,9 millioner sammenlignet med første kvartal i fjor.

Situasjonen er resultatet av flere ekstraordinære omstendigheter, hovedsakelig forverret lagerdekning som et resultat av rekonstruksjonsprosessen som nå er avsluttet. Rekonstruksjonsprosessen, med de begrensningene den medfører, har påvirket selskapets evne til å bestille og kjøpe inn nødvendige produkter for å imøtekomme etterspørselen i løpet av vinter- og vårsesongen 2024, skriver selskapet i en kommentar til kvartalsrapporten.

Lagerflytting påvirket salget

Footway forteller samtidig at de nå har gjennomført konsolideringen av lageraktivitetene til selskapets sentrallager i Eskilstuna.

Også den gjennomførte lagerkonsolideringen og flyttingen av produkter i januar har påvirket salget negativt i Q1 2024 med rundt 15 millioner kroner.

Hva med resultatet? Det påvirkes av det gjennomførte gjeldsforliket.

Fortjeneste ved gjeldsforliket i Q1 på 188,3 millioner kroner ga et driftsresultat (EBITA) på 142,1 millioner kroner, skriver Footway.

Det er fortsatt mye opprydding som pågår, men selskapets administrerende direktør Daniel Mühlbach er fortsatt optimistisk. Samtidig økte flere av e-handelsgruppens nettbutikker salget i løpet av kvartalet.

Netlens økte med 141 prosent, Stayhard med 31 prosent og Racketnow med 25 prosent.

Vi ser et stabilt etterspørsel og jobber nå hardt sammen med våre leverandører for å imøtekomme etterspørselen og utvide vår, og dermed også våre leverandørers, salg. Butikker og produktsegmenter med god dekning av produkter har fungert veldig bra i løpet av perioden, sier Mühlbach.

Del artikkel: