Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Halvparten av nordmenn gjør research før de går inn i en butikk

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"De mest mobilnære forbrukerne finner man i Sverige og Norge"

ANNONSE

Mobiltelefonen fortsetter å bli en stadig større del av hverdagen vår. I den ferskeste rapporten til PostNord om netthandel i Norden kan vi se at det aldri før har vært like mange som bruker mobilen til netthandel som det er nå. I 2016 oppga 30 prosent at de hadde handlet på nett med mobilen - i 2019 har denne andelen økt til 49 prosent.

Den største økningen har skjedd i aldersgruppen 50-64 år, hvor det i fjor var 33 prosent som meldte at de har handlet med mobilen. Den aldersgruppen som derimot handler mest på nett med mobilen, er 30-49 år.

Den aldersgruppen som oppgir at de netthandler mest med mobiltelefonen, er ikke de yngste forbrukerne, som man kanskje kan tro, men aldersgruppen 30–49 år. Dette skyldes antagelig for en stor del at denne gruppen også er den som tenderer mot å handle mest på nettet, skriver PostNord i rapporten.

LES OGSÅ: Nordmenn mobilhandler som aldri før

Like viktig i fysisk butikk

Mobilen er en fast følgesvenn på hele reisen for mange forbrukere. Hele 49 prosent av de norske forbrukerne oppga at de gjorde research om en vare før de gikk inn i butikken. 46 prosent har søkt etter en butikk i nærheten, 41 prosent har kjøpt en vare på nettet og 34 prosent sjekket lagerstatusen før de dro til butikken de skulle handle i.

Bruken av mobilen som et verktøy både før, under og etter kjøp har økt i alle de nordiske landene siden 2018, men tilbøyeligheten til å bruke telefonen på kjøpsreisen varierer mellom de nordiske landene. De mest «mobilnære» forbrukerne finner man i Sverige og Norge, skriver PostNord i rapporten.

LES OGSÅ: Etter knallår: "Fremtiden rykker nærmere og det passer NetOnNet"

Del artikkel: