Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Han tar over for Brandsdal - forteller om planene: ”Veldig spente”

Kolbjørn Ertzeid, daglig leder i Brandsdal Group.
therese.karlsrud.haugen

Har passert 4 millioner aktive kunder.

ANNONSE

I sommer ble det klart at Einar Øgrey Brandsdal midlertidig går av som daglig leder for selskapet han selv har grunnlagt - Brandsdal Group - som blant annet huser nettbutikkene Blivakker og Cocopanda.

Årsaken til det er at nettgründeren har flyttet til USA med familien, og i første omgang skal bo der ett år. Dermed overlater han ansvaret til Kolbjørn Ertzeid. 

LES OGSÅ: Blivakker-gründeren flytter - går av som daglig leder i ett år

Ertzeid har jobbet over 12 år i selskapet som finansdirektør. De siste årene er det imidlertid han som har hatt mye av ansvaret for den daglige driften, selv om Brandsdal har vært selskapets ansikt utad og daglige leder på papiret. 

Helt ærlig så har Kolbjørn egentlig vært daglig leder i flere år, men aldri fått tittelen av meg. Nå er han daglig leder på papiret, skrev Einar Brandsdal på Linkedin, da han offentliggjorde flyttingen for rundt en måned siden.

Brandsdal Group omsatte i fjor for 1,3 milliarder kroner og finnes nå i åtte land. Det siste tilskuddet på listen er Nederland.

Vi har allerede lagt en strategisk plan for 2020-2025 og synes vi har en fin bukett med butikker nå. Nylig åpnet vi i Nederland, hvor vi har hatt en grei fart selv om det går litt i rykk og napp som er naturlig da vi forsøker nye ting i et nytt land. Vi har jo den tankegangen at man lærer markedet å kjenne litt på veien, og tilpasser oss etter det, forteller Kolbjørn Ertzeid til Ehandel. 

Planen for det neste året er å optimalisere det vi allerede har, så det blir ingen nye butikker det neste året. Det er kanskje litt mindre spennende utad enn tidligere, men viktig for oss internt i bedriften. 

"Vi har sett på USA"

Selskapets største marked er fremdeles Norge med Blivakker.no. Søsterbutikken Cocopanda finnes i både Sverige, Danmark, Finland, Østerrike, Tyskland, Polen og nå Nederland. 

Det er Norge og Norden som er våre absolutte beste markeder med lønnsom vekst. I land som Tyskland og Østerrike taper vi fortsatt penger. Det kommer nok av at det er større forskjeller utover i Europa. For eksempel er det andre betalingsmetoder enn vi er kjent med her i nord også er det andre typer merkevarer som er foretrukket. Det tar ofte litt tid å skaffe de rette merkene i nye markeder. Vi gikk over til Klarna i mai, noe som gav oss flere muligheter og enda mer kundevennlige betalingsmetoder i flere land.  

Er det noen planer om å åpne Cocopanda i USA?

Jeg skal aldri si aldri, men vi har ingen konkrete planer om det nå nei. Vi har sett på USA tidligere, men da gjaldt det sportsartikler og ikke personlig pleie. Det er jo et helt annet marked og grunnet internasjonale handelsregler er det store begrensninger hva vi som selger kan gjøre av flytting av varer mellom EU og USA, svarer Ertzeid.

Det skal med andre ord ikke være noen amerikansk satsing som har fått Brandsdal til å forlate hjembyen Kristiansand for ett år i statene. Hvorvidt han kommer til å gå tilbake til rollen som daglig leder er foreløpig litt uklart. 

Det blir helt opp til Einar om han vil fortsette som daglig leder når han er tilbake. Akkurat nå vet vi ikke hvor lenge han blir i USA, men han følger med fra sidelinja.

LES OGSÅ: Brandsdal satser i ny kanal - skal selge hos frisører

Skal åpne salong

Sminkegiganten er en av de som har fått kjenne på endringen i forbrukernes handlevaner under pandemien. Da viruset først brøt ut rapporterte Blivakker og Cocopanda stadig nye salgsrekorder. 

I fjor hadde vi en peak i april i Norge, mens Sverige holdt seg mer jevnt. Nå om dagen merker vi at samfunnet er gjenåpnet og at flere handler fysisk igjen. Selv om det ikke er noen dramatisk økning ligger vi over salgstallene fra i fjor. 

I Kristiansand har Blivakker én egen fysisk butikk, som er den eneste fysiske butikken selskapet har i dag. Her er planen å åpne salong ved årsskiftet.

Den fysiske butikken har et bredt utvalg med ca 8000 varelinjer, og har dessverre ikke plass til de siste 10.000 varelinjene vi har på nett. Butikken er en viktig faktor i henhold til leverandører og i markedsføring. Snart skal vi også åpne en salong i butikken med hudpleie og frisør, som vi er veldig spente på å komme i gang med. Det blir trolig rundt neste årsskiftet, avslutter Ertzeid.

Selskapet ser ikke bort i fra å åpne flere fysiske butikker, selv om det er nettbutikker de i all hovedsak satser på. På nett passerte den rosa satsingen nylig fire millioner aktive kunder.

LES OGSÅ: Vurderte å legge ned - nå snur Netthandelen.no til millionresultat

Del artikkel: