Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Har sendt brev til helsekostbransjen: Disse nettbutikkene må skjerpe seg

Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet // Foto: Forbrukertilsynet
Fullstendig liste over nettbutikkene som bør være ekstra nøye med markedsføringen fremover.
Elisabeth Dahl Skjervheim

Forbrukertilsynet har sett seg lei på lokketilbudene «Gratis prøvepakke», «Prøv gratis», «Prøv gratis i 30 dager», som unngår å nevne at kunden automatisk inngår en abonnementsavtale ved bestilling.

Nå har de bedt en rekke selskaper i helsekostbransjen ta tak i problemet og stiller en rekke nye krav i et brev til bransjen.

ANNONSE

Forbrukertilsynet mottar jevnlig klager på aktører i helsekostbransjen som bruker gratispåstander ved markedsføring av abonnement i ulike kanaler, uten å nevne at en "Gratis prøvepakke" også inkluderer en abonnementsavtale for helsekostprodukter.

Opplysninger utover prøvepakken er ofte utelatt, skrevet i liten tekst eller presentert på en slik måte at forbrukere står i fare for ikke å få med seg disse, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding og legger til at:

Markedsføringen gir forbrukeren en forventning om at de kun har forpliktet seg til å motta en gratis ytelse, uten å være klar over at de inngår en abonnementsavtale.

Direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, påpeker at forbrukerne skal få informasjon om at de inngår et abonnement og hva det vil koste å inngå avtalen.

Skal være klart at kunden må betale

Nå har det blitt sendt ut et brev til hele helsekostbransjen som presiserer de kravene som følger av angrerettloven og markedsføringsloven.

Alle selskapene som har mottatt brevet må sende en bekreftelse til Forbrukertilsynet innen 02.02.2024 om at brevet med veiledning er mottatt — senere tilsyn kan medføre økonomiske sanksjoner for selskapene.

Kravene fra Forbrukertilsynet kan oppsummeres slik:

  • Forbrukerne skal forstå ut fra både markedsføringen hva det innebærer å inngå en abonnementsavtale for helsekostprodukter.
  • Det skal være klart i bestillingsprosessen hvis forbrukeren er forpliktet til å betale.
  • Det skal være tydelig for forbrukerne hvordan de sier opp abonnementsavtalen og eventuelt oppsigelsesfrist.
  • Det skal være enkelt for forbrukeren å komme i kontakt med kundeservice.

Nedenfor finner du en fullstendig oversikt over nettbutikkene i helsekostbransjen som har fått tilsendt brev av Forbukertilsynet. Noen av disse regnes som eksterne nettbutikker tilknyttet selskapene.

Dette er nettbutikkene som må skjerpe seg
Oslo Skin Lab
VitaeLab
Edge of Arctic
Vesterålen’s
MELATONIN VITAL
COLLAGEN VITAL
HAIR & SKIN ESSENTIALS
MORY
CRAVELESS
Dagligenergi
T-COMPLEX
BIOBELLY
Betakaroten Original
Betakaroten Premium
Menakur
Remunin
Sleepwell Forte
Coffee Zero
Tea Zero
Nutrilashes
Premium White
Norwegian Lab
Vita Pura
4 HER
4 HIM
METABURN
POLARKRILL
FLEX5X
dmax
Good for me
Vitaliv
Wellvita
Herbal Vital
Biotan
EZOgreen
Omegapluss
Peptid
Sov-godt
PurOmega Nordic
Sprekere liv
GPG PetCare
Bioform
Aarja Health
STR Nordic
Herbal Mage
Memorol
Gurkemeie K2
Norsk Helse
Herring Caviar Extracts
Romega
Puer Fons
Pure Grow ASEFI
Luxplus
Olivita

Del artikkel: