ANNONSE

Hele Europa viser interesse for norske Inzpero: ”Vi forventer fortsatt sterk vekst”

Gründerne av Inzpero, Frank Keller, Abigail Panganiban og Svein Malmedal.
Linn Adine Andersen

Etterspørselen er stor.

ANNONSE

Høsten 2020 skrev vi om Inzpero som har tatt Europa med storm med sin digitale markedsplass for nyoppstartede kunstnere. Siden den gang har veksten økt betydelig, og det mangler ikke på interesserte aktører.

Bedriften har siden oppstart i 2019 lansert i markedene Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Finland og Frankrike. Daglig leder og medgründer av Inzpero, Frank Keller, forteller at de i løpet av 2021 skal inn i 10-15 nye markeder.

Vi jobber med å få på plass riktige kunstnere og avtaler med disse - først ut blir blant andre Nederland, Polen og UK, sier Keller til Ehandel.

Inzpero selger reproduksjoner av kunst fra norske uavhengige kunstere gjennom sin digitale plattform. Siden 2020 har interessen fra både kunstnere og aktuelle kunder tatt av.

LES OGSÅ: Norske Inzpero satser globalt - allerede godt etablert i Europa

Selv om tanken originalt var å selge direkte til sluttbruker, har det vist seg å være stor etterspørsel fra reiselivsnæringen. Bare fra Tyskland har selskapet mottatt et ti-talls store bestillinger fra hoteller og restauranter, i løpet av de siste månedene.

Vi er også i dialog med flere cruiserederier, både i utlandet og i Norge. Det morsomme er at alle disse aktørene har kontaktet oss, og ikke motsatt, sier Keller.

Kjernen i teamet har også økt, og i tillegg til gründerne Keller, Svein Malmedal og Abigail Panganiban, er også Ola Marvin Vodal og Claudia Talley viktige medlemmer av teamet. Nylig har de også ansatt Helene Bye for å styrke kompetansen innen design og kunst. Bye har tidligere erfaring fra BoBedre, Habitat og Egmont i tillegg til sitt eget selskap Is it So Collective, som gjorde pop-up gallerier og butikker for nyoppstartede kunstnere og designere.

LES OGSÅ: Fra én til 25 millioner på fem år: "Det er mye upløyd mark der ute"

I følge Keller er det så mange interesserte kunstnere som ønsker å bli en del av plattformen, at de ikke har mulighet til å la alle være med.

Det strømmer på med kunstnere fra hele verden som ønsker å være med på denne reisen, vi forsøker å matche tilbudssiden med etterspørsselsiden, så vi får ikke alltid tatt med alle. Vi får flere henvendelser hver eneste dag, sier Keller, og avslutter:

Vi forventer fortsatt sterk vekst i alle markeder utover sommeren og høsten.

Del artikkel: