Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Hele listen: De er best i Norge på omnikanal – "Skiller seg ut på flere fronter"

De store navnene topper - her er selskapene som rangeres høyest i Norge.
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Impact Commerce og Google har i en ny undersøkelse, Omnichannel-index 2024, sett nærmere på hvordan over 350 butikkmerker har blitt rangert av forbrukere i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Belgia og Nederland.

Studien sammenligner hvor smidig og integrert kjøpsopplevelsen er hos ulike forhandlere, og indeksen er basert på forbrukernes delvurderinger av fem nøkkelfaser i kjøpsreisen: Bevissthet, vurdering, kjøp, service og lojalitet.

ANNONSE

Høyest vurdering i Norge får Ikea med en indeks på 69 prosent av total måloppnåelse.

Ikea skiller seg ut på flere fronter. Deres app gir stor verdi for kundene, og de bruker den flittig for å holde kontakten med kundene. Takket være deres syn på data, utmerker de seg i å optimalisere brukeropplevelsen, personalisering og sikker navigasjon gjennom kundereisen.

De overgår sine svenske kolleger innen digital markedsføring, innholdsproduksjon og tjenesteleveranse. I tillegg lykkes de med annonser og gir utmerkede betalingsalternativer både i butikk og online, står det i rapporten.

"Dead stock"

På andre plass på listen kommer Elkjøp med en indeks på 64 prosent. Deretter er det et hopp ned til nummer tre, H&M, med 56 prosent, som hylles for selskapets app og for å bygge et fellesskap rundt merkevaren.

Elkjøp tilbyr for øyeblikket ikke en app, men klarer likevel å holde den svenske motegiganten bak seg.

Elkjøp er den eneste forhandleren på den norske topp 3 som ikke tilbyr en app. Det som plasserer dem på andre plass er deres tekniske modenhet og uovertruffen lagerdata, oppfyllelse og logistikk. Disse to faktorene, sammen med store lojalitetsfordeler, inspirerende markedsføringsinnhold og evnen til å holde "dead stock" til et absolutt minimum, plasserer Elkjøp nær toppen i Norge.

Like etter på listen følger OBS Bygg, Norli og Jula, samt Cubus, Lindex og Netonnet.

Enorme muligheter

Overordnede styrker for norske aktører er at de er veldig raske med å svare på kundenes e-post, samt at mange tilbyr muligheten til "klikk og hent" og "levering til butikk".

Områder norske forhandlere kan bli bedre på er imidlertid å rekruttere medlemmer til sine kundeklubber, samt nyhetsbrev.

Norge skiller seg ut fra de andre landene vi dekker og presterer generelt bedre på omni-tjenester. Spesielt innen klikk og hent, muligens på grunn av Norges krevende geografi. Generelt ser det ut til at Norge er mindre moden på CRM, og deres ytelse er mer sprukket. Dette bør i sin tur peke norske merker og forhandlere av flere merker mot en sann gullgruve av muligheter, står det i rapporten.

Rapporten viser også at norske forbrukere er mindre kanalagnostiske enn sine nordiske naboer, men gjør flere onlineundersøkelser før de gjør et kjøp. Igjen, sannsynligvis på grunn av geografien og de store avstandene i landet.

Kombiner det med at 57 prosent av forbrukerne har støtt på smertepunkter under sin siste kjøpsreise online. Det innebærer enorme muligheter for norske merker og forhandlere.

Best på omni – topp 10

1. Ikea, 69%
2. Elkjøp, 64%
3. H&M, 56%
4. OBS Bygg, 50%
5. Norli, 50%
5. Jula, 50%
5. Cubus, 50%
5. Lindex, 50%
5. Netonnet, 50%
6. XXL Sport, 49%
6. Kid Interiør, 49%
6. Kappahl, 49%
6. Power, 49%
6. Kicks, 49%
7. Fargerike, 47%
7. Carlings, 47%
7. Elektronikimportøren, 47%
8. Biltema, 46%
8. Norrøna 46%
8. Bohus, 46%
8. Apotek1, 46%
9. Skeidar, 46%
9. Gina Tricot, 44%
9. Eplehuset, 44%
10. Megaflis, 43%
10. Kitch’n, 43%
10. Princess, 43%
10. Dressmann, 43%
10. Jack & Jones, 43%

Kilde: Omnichannel index 2024

Del artikkel: