Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Helsedirektoratet: Snusaktører må stenge nettsider og får ikke poste i sosiale medier

Snusaktørene og Helsedirektoratet er uenige om hva som bør regnes som reklame.
Snusselskap mener de blir ulovlig sensurert.
Jimmy Andersson

Helsedirektoratets kamp mot snus fortsetter, denne gangen på reklamefronten. Ifølge norsk lov er reklame for tobakksprodukter allerede ulovlig, men nå legger myndighetene frem en ny tolkning av hva som bør kunne regnes som reklame.

Denne gangen er det snusaktørenes egne nettsider og sosiale medier som får kritikk. Ifølge et vedtak som E24 har fått innsyn i, har Helsedirektoratet sett nærmere på Snushjem og Swedish Match, og de peker nå på flere ting som de mener bryter mot reklameforbudet.

ANNONSE

Blant annet mener Helsedirektoratet at utsendelse av nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier bør regnes som reklame. De slår også ned på Swedish Match sine nettsider Snusinfo.no og Snusfornuft.no, samt fanene "Snusmagasinet" og "Snus News" på Snushjem sine nettsider, hvor selskapet skal ha delt og kommentert snus-relaterte nyhetsartikler.

Riskerer bøter

Det har ikke kommet frem at det har vært noen salgskampanjer eller annen tradisjonell markedsføring i noen av disse kanalene, men Helsedirektoratet mener likevel at de bør forbys og at dette må avsluttes.

Dette fordi de mener at aktuelle nettsider, nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier bør betraktes som massemedia med hensikt å påvirke kjøperen, promotere selskapenes navn og til slutt øke salget.

Helsedirektoratet mener at de i stedet må holde seg til andre kanaler, som leserinnlegg i aviser. Snusaktørene er imidlertid langt fra fornøyde med avgjørelsen og peker på at Helsedirektoratet nærmest lagt til grunn et absolutt forbud mot alle typer av ytringer på egne plattformer.

Det er uklart av vedtaket hva Helsedirektoratet anser at er kommunisert på en innholdsløs side. Swedish Match Norge mener at en innholdsløs side ikke utgjør massekommunikasjon, skriver Swedish Match’ advokat Harald Sjaastad til E24.

Han påpeker også at reklameforbudet ikke er et generelt forbud mot nettsider og argumenterer derfor mot at klienten må stenge ned de tomme nettsidene Snusinfo.no og Snusfornuft.no.

Swedish Match har bedt om at vedtaket ikke skal gjelde før klagen er behandlet, men dette har Helsedirektoratet sagt nei til. De har dermed rettet seg, for hvis ikke hadde det ventet dagmulkt på 150.000 kroner.

Del artikkel: