Blant annet mener Helsedirektoratet at utsendelse av nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier bør regnes som reklame. De slår også ned på Swedish Match sine nettsider Snusinfo.no og Snusfornuft.no, samt fanene "Snusmagasinet" og "Snus News" på Snushjem sine nettsider, hvor selskapet skal ha delt og kommentert snus-relaterte nyhetsartikler.
Riskerer bøter
Det har ikke kommet frem at det har vært noen salgskampanjer eller annen tradisjonell markedsføring i noen av disse kanalene, men Helsedirektoratet mener likevel at de bør forbys og at dette må avsluttes.
Dette fordi de mener at aktuelle nettsider, nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier bør betraktes som massemedia med hensikt å påvirke kjøperen, promotere selskapenes navn og til slutt øke salget.
Helsedirektoratet mener at de i stedet må holde seg til andre kanaler, som leserinnlegg i aviser. Snusaktørene er imidlertid langt fra fornøyde med avgjørelsen og peker på at Helsedirektoratet nærmest lagt til grunn et absolutt forbud mot alle typer av ytringer på egne plattformer.
Det er uklart av vedtaket hva Helsedirektoratet anser at er kommunisert på en innholdsløs side. Swedish Match Norge mener at en innholdsløs side ikke utgjør massekommunikasjon, skriver Swedish Match’ advokat Harald Sjaastad til E24.
Han påpeker også at reklameforbudet ikke er et generelt forbud mot nettsider og argumenterer derfor mot at klienten må stenge ned de tomme nettsidene Snusinfo.no og Snusfornuft.no.
Swedish Match har bedt om at vedtaket ikke skal gjelde før klagen er behandlet, men dette har Helsedirektoratet sagt nei til. De har dermed rettet seg, for hvis ikke hadde det ventet dagmulkt på 150.000 kroner.