Denne uken rulles det nye samarbeidet ut i flere av storbyene i Norge, hvilket betyr at rundt 640.000 nordmenn kan velge utslippsfri levering som et alternativ når de handler i nettbutikken til NA-KD.
Utrolig fint å komme i gang. Det er vårt langsiktige fokus på overgangen fra fossilt drivstoff til el-kjøretøy som muliggjør denne grønne satsingen. Men dette er bare starten, vi har over 700 ruter i nettverket som er utslippsfri og vi kan potensielt nå opp mot én million mennesker når dette kommer skikkelig i gang, sier Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem, i en pressemelding.
I sentrum av satsingen står et norskprodusert el-kjøretøy, nemlig Paxster. Kjøretøyet er spesialutviklet for hjemlevering av netthandelspakker, og Helthjem-nettverket har det siste året gått til innkjøp av over 300 slike.
De utslippsfrie, hel-elektriske kjøretøyene er i godt selskap med el-biler og en rekke gående bud over hele landet.
Overgangen til utslippsfri el-biler og gående bud er en svært viktig brikke i puslespillet for å nå målet om 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp innen 2025. Vi ser frem til å jobbe hardt for å nå dette målet og det skal vi klare, sier Kongstvedt.
Langsiktig satsing
Det er svenske NA-KD som er samarbeidspartner i Helthjems nye miljøprosjekt. NA-KD lanserte nylig en markedsplattform for gjenbrukssalg og nå er fokuset rettet på muliggjøring av grønnest mulig hjemlevering.
Vi ønsker å legge til rette for kundene, slik at de kan velge hjemlevering som er utslippsfri. Dette får vi til via løsningen til selskapet Ingrid, som raskt synliggjør de grønne adressene i utsjekken og Helthjem leverer varene, sier hjemleveringsleder i NA-KD, Clara Vila Larsson, og fortsetter:
Nå skal vi jobbe sammen for å utvide denne ordningen til alle geografier hvor Helthjem tilbyr utslippsfri levering, samtidig som vi ser på andre muligheter for å utvikle det gode miljøsamarbeidet vi har startet.
Over ti millioner netthandelspakker ble i fjor levert rundt om i Norge av Helthjem, som i 2020 opplevde en omsetningsvekst på 128 prosent. Veksten tilsvarer 234 millioner kroner.
Det er derfor viktig at vi, som et markant selskap innen norsk netthandel og transport, gjør det vi kan for å senke utslippene mest mulig i hele vår distribusjon. Vi har fortsatt en lang vei å gå, men dette er et viktig steg på veien mot en grønnest mulig levering, sier Kongstvedt.