– 2023 har vært et knallår for Helthjem med flere knuste pakkerekorder. Nå er det viktig at vi viser omverden at vi tar miljø på alvor og går i bresjen for grønnere fashion-pakker, sier Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem.
Nylig åpnet Helthjem dørene til sin splitter nye terminal i Vestby, rett utenfor Oslo. Terminalen har Norges fremste miljøsertifisering (BREEAM) og planer om solcellepaneler på taket, som gjør at den deler av året kan være selvforsynt med strøm til å drifte maskiner og elbilparken.
– Med den nye storstua vår kan vi håndtere over 40 millioner pakker i året på en mye mer miljøvennlig måte enn tidligere, sier Kongstvedt og fortsetter:
– Over 50 prosent av pakkene vi leverer er i mote-segmentet. Vi skal selvfølgelig fortsette med rask hjemlevering av høy kvalitet, men vi kommer også til å fokusere mer på miljø og gjenbruk. Vi har allerede mer enn 700 utslippsfrie ruter, et antall som øker raskt i takt med en stadig grønnere bilpark og økt samtransport.
Besøker NXT
NXT Nordic er den største møteplassen for e-handel i Norden, og den årlige konferansen med temaet "The Future Customer Journey" finner sted den 17. oktober.
– Det er kjempespennende å være på NXT, hvor vi har egen stand og skal snakke om den framtidige kundereisen og hvordan vi kan navigere i et landskap som utvikler seg i rekordfart, sier netthandelsdirektøren.
– Kjøp av nye varer er fortsatt det mest vanlige ved typisk netthandel, men vi ser at flere og flere ønsker å legge til rette for brukthandel. Det er et enormt potensial i dette markedet, sier Kongstvedt, som gleder seg til å møte flere likesinnede under årets konferanse og drøfte morgendagens e-handel.
Satser på kunstig intelligens
For å imøtekomme kunders økende behov for raskere, grønnere og mer forutsigbar levering, satser Helthjem på kunstig intelligens.
– Vi tror, helt klart, at kunstig intelligens vil ha en nøkkelrolle i fremtidens logistikk. KI hjelper oss å lokalisere mønster, trender og avvik og, ikke minst, planlegge bedre og optimalisere hele logistikk-kretsløpet vårt, sier Kongstvedt.
I 2022 investerte Schibsted Delivery, morselskapet til Helthjem, i kanadiske Arbor. Selskapet har utviklet teknologi som benytter data fra nettbutikkens systemer og oppretter en bærekraftsrapport. Dette gjør det mulig å sammenligne karbonfotavtrykket til enkeltprodukter fra ulike produsenter samt rangere merkevaren og produktene ut fra en bærekraftsskala.
– Vi er opptatt av å gjøre fremtiden enklere og mer bærekraftig for både folk og bedrifter. Når en butikk tar i bruk Arbor, gjør man bærekraft til en sentral del av kjøpsopplevelsen, og det blir dermed enklere for forbrukerne å ta informerte valg, forklarer Kongstvedt.
Best på kundeservice
Hvert år deles Kundeserviceprisen ut til de i bransjen som har høyest Net Promoter Score (NPS). I 2022 var det Helthjem som vant denne prisen, også kalt “Kundens stemme”. Grunnen til deres suksess har de klare meninger om.
– Det er helt tydelige tendenser i markedet: I fjor signerte vi 80 nye nettbutikker og gjennomgående ser vi at miljø og bærekraft blir stadig mer avgjørende, både for nettbutikker og forbrukere, når de velger distributør, forteller Kongstvedt.
– En viktig grunn til vår suksess, er helt klart, våre dyktige ansatte og smidige løsninger vi tilbyr våre kunder. Å legge til rette for effektive og miljøvennlige logistikk- og transportløsninger er sentralt for å lykkes og her skal vi fortsette å briljere, legger han til.