God kundeservice topper gang på gang listene over nettopp hva som er viktigst for kundene. I år er det logistikkselskapet Helthjem som stikker av med seieren og får tittelen "Best i test" på tvers av alle bransjer.
Resultatene baseres på totalt 25 henvendelser gjennom fire måneder. Helthjem ender på en totalscore på 94,7 og vinner med dette både i kategorien transport og logistikk og totalt sett på tvers av bransjene.
Logistikkselskapet har samarbeidet med kundesenteret Kulant over flere år. Det er disse som håndterer selskapets kundeservice, og Astrid Hammerstad, leder for kundesenteret, forteller at det kanskje også er nettopp disse som kjenner selskapet aller best.
Kundesenteret vårt har vært med oss helt fra vi startet opp Helthjem. Vi kan trygt si at de er, blant Helthjem'erne, noen av de som kan produktene og løsningene våre best, sier Hammerstad til Ehandel.
Når det kommer til nettopp hva som gjør at Helthjem havner på topp, er lederen for kundesenteret klar i sin tale. De skulle bli best i logistikkbransjen. Og det ble de, med nærmeste konkurrent DHL Express relativt langt bak med en totalscore på 78.
At vi ble best på tvers av alle bransjer, kom som en overraskelse! Vi har knalldyktige kundekonsulenter og vi prøver å unngå rigide regler og byråkrati, sier Hammerstad.
Dere er nå best i landet på kundeservice. Har dere et tips eller to å dele med deres bransjekollegaer?
Et litt slitt uttrykk kanskje, men å være kundens megafon innad i bedriften er kjempeviktig. Det er nok av folk i din bedrift som tar bedriftens side. Vær tilgjengelig, vær raus, vær forståelsesfull. La kundekonsulenten få lov til å være knallgode ved å gi dem autoritet til å ta de riktige beslutningene der og da i dialog med kundene. Du må stole på at folkene dine kan, og vil, gjøre den beste jobben.
I kategorien transport og logistikk ruver altså Helthjem på topp, etterfulgt av DHL Express (78), Jetpak (68), Posten (67,9), Bring (65) og PostNord (50,3). Komplett oversikt over alle vinnere i Kundeserviceprisen 2022 kan sees her.
Kundeserviceprisen arrangeres av SeeYou i samarbeid med Confex. Undersøkelsen gjennomføres hvert år, og deltakerne inndeles i klasser etter bransjer.