Nylig kunne Helthjem dele at de ønsket å styrke satsingen på gjenbruk, blant annet ved å hente inn ny produkteier samt inkludere FINN Torget i sin løsning.
Det er Mari Mjåseth som tar over stafettpinnen etter Anne-Stine Talseth, og går inn som produkteier for Helthjems C2C-tjeneste. Hun vil ha det øverste ansvaret for produktet og dets retning.
Tidligere produkteier, Anne-Stine Talseth, er gått videre til rollen som ansvarlig for konsumenttjenester. Nå forteller hun mer om bakgrunnen for den styrkede satsingen.
Siden lansering i 2017 har C2C-satsingen vår, der privatpersoner kan sende rett fra egen dørmatte, blitt veldig populær. Vi ser både at dette produktet er noe som settes stor pris på av våre sluttkunder, og tror at det fortsatt kan vokse mye i årene fremover. I tillegg vet vi at 93 prosent av de som bruker tjenesten, bruker den til å kjøpe og selge brukt, forteller Talseth til Ehandel.
Hun kan videre dele at halvparten av Helthjems kunder forteller at de selger eller gir bort produkter som de ellers ikke ville gjort noe med – det er kun fordi fraktløsningen er så enkel at de kvitter seg med tingene de ikke lenger bruker.
Her er vi med å hjelpe forbrukere å handle og leve mer bærekraftig, noe vi vet mange setter pris på. Alle trender tilsier at sirkulære modeller, der vi deler, gir bort, selger brukt eller låner av hverandre, vil fortsette å vokse.
Deres løsning er nå integrert med FINN Torget, Tise og Bookis – Norges største bruktplattformer.
LES OGSÅ: Helthjem leverer «all time high» – "et attraktivt marked"
Satser sterkt på grønnere returløsninger
Helthjem har vokst enormt med årene. I fjor alene økte selskapet antallet leverte pakker med 54 prosent. 2021 ble avsluttet med tidenes rekord hvor 1,65 millioner pakker ble levert i desembermåned alene.
Det er ingen tvil om at Helthjem vil fortsette veksten inn i de neste årene, når fokuset på sirkulære løsninger og gjenbruk også får stadig større plass i nordmenns hverdag. Akkurat nå jakter selskapet en ny verdikjedeansvarlig, som vil være sentral i videreutviklingen av returløsninger for privatpersoner.
Retur er en utfordring for hele netthandelsbransjen, og særlig innen klær. Dette er noe vi ser at alle kundene våre er opptatt av, og vi jobber med flere for å se på hvordan retur kan bli mer miljøvennlig, blant annet gjennom videresalg direkte fra forbruker, sier Talseth.
I slutten av februar kjøpte Schibsted det svenske tech-selskapet Turnr, som vil bli en del av satsingen i Helthjem-nettverket. Sammen skal de to selskapene legge bedre til rette for nettopp sirkulær handel, samt forenkle returprosessen ved netthandel.
LES OGSÅ: Svensk tech-selskap får Schibsted på eiersiden: "Skal forenkle returer"
Vil ikke en slik løsning gjøre det enda enklere å bestille "unødvendig mye klær" for så å returnere det som ikke passet?
Retur vil alltid være en del av netthandel, og det er en forventning om at dette skal gjøres så enkelt som mulig. Å returnere fra dørmatta eller postkassen din er så enkelt som det kan bli, og dette vet vi at sluttkundene våre digger. Alle er enige om at en høy returandel ikke er bra, og noe vi må jobbe med. Men løsningen er ikke å gjøre det vanskelig og mindre brukervennlig – det er feil medisin, sier Talseth.