Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Henter 10 millioner til investeringsapp utformet som e-handel

Christine Kvaalen og Madeleine Bjørnestad Røed, gründerne bak Stackby.me.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Fra Gucci og Chanel til fondshandel.

ANNONSE

To kloke hoder fra finans- og detaljhandelen har gått sammen for å skape en investeringsplattform rettet mot kvinner. Særpreget for Stackby.me er enkelt: en plattform utformet som en e-handel slik at man enkelt kan shoppe og investere i ulike fond.

Det er de to venninnene Madeleine Bjørnestad Røed og Christine Kvaalen som står bak plattformen og appen Stack. Røed med mange års erfaring fra et av Nordens største meglerhus, og Kvaalen med flere år bak seg innen produkt og markedsføring, blant annet hos Chanel og Gucci.

Da jeg jobbet i Pareto Asset Management var det ingen kvinner på forvaltning, ingen i ledelsen og heller ingen i styret. De store kundene jeg jobbet mot hadde så og si krav om dette, så jeg ble litt engasjert i å finne ut av hvorfor det er sånn. Selv hadde jeg vært en av veldig få kvinner i finans i mange år – som jo er synd – det er en spennende og godt betalt sektor, forteller Røed til Ehandel.

Det var på dette tidspunktet idéen om Stack ble til. Med viten om at jenter helt ned i 16-års alderen velger bort økonomifag, ble hun fristet til å dykke dypere ned i materien.

Det å få kvinner, spesielt unge kvinner og mødre til å investere, det ser vi vil få effekter også på barna og på sikt tror vi at dette vil jevne ut kapitalgapet.

Begrepet kapitalgapet blir brukt for å beskrive det store gapet mellom kvinner og menn når det kommer til investering i aksjer og fond. Tall fra DNB viser at norske menn i 2017 hadde 134 milliarder kroner mer i formue enn i kvinner samt 53 milliarder kroner mer i kapitalinntekter. I tillegg eier norske menn 80 prosent av de private aksjeverdiene på Oslo Børs.

Idéen om å nå ut til kvinner gjennom en app som skulle både se og føles ut som en nettbutikk, eller som Instagram, den kom fra Kvaalen.

Jeg har sett hvordan de virkelig store merkevarene jobber med å beskytte merkevarene sine og hvordan de kommersielle store merkene bruker marketingkanaler veldig smart, sier Kvaalen før hun uttaler videre:

Finans er minst like kult og morsomt som kosmetikk og retail, så det må jo være et marked for å kommunisere investering på en mer treffende måte enn jeg selv hadde opplevd, tenkte jeg.

Unik utforming

Målet ble å selge fond og aksjer på samme måte som man selger for eksempel maskara og andre forbrukerprodukter.

Vi startet med å skape den investerings-appen vi selv følte vi trengte. Nå, to år senere, er vi på lufta med fondsandel og flere tusen brukere i appen, forteller Kvaalen.

I dag har Stack over 12 000 følgere i sosiale medier og nærmere 4000 brukere i appen. Antall brukere øker hver eneste dag, i takt mot målet om å bli en slags paneuropeisk Nordnet, med overvekt av kvinnelige brukere, opplyser gründerne.

På produktsiden er vi helt alene om å lage noe som er testet på kvinner. Konkurransen er begrenset, selv om det finnes mange plattformer der ute som så klart presser prisene. Men vi kan være og er konkurransedyktige på pris, og da ser vi jo at uavhengige plattformer som har bedre brukeropplevelse tar mer og mer av markedet i utlandet. Vi skal gjøre det samme her – og på tvers av Europa, men da med en høyere kvinneandel, sier Røed.

Stack har totalt hentet 4 millioner i kapital. Straks skal de gjøre en ny emisjonsrunde og målet er å hente ytterligere 10 millioner kroner, slik at plattformen virkelig kan skyte fart.

Del artikkel: