Tidligere denne uken ble det kjent at Kolonial.no vil bytte navn til Oda og satse internasjonalt. Nå røper selskapet flere detaljer om satsingen.
LES OGSÅ: Kolonial.no skifter navn - skal satse internasjonalt
For å finansiere ekspansjonen henter selskapet over 2 milliarder kroner fra nye og eksisterende investorer. En milliard går inn i selskapet som ny kapital. De ledende tech-investorene SoftBank og Prosus går inn på eiersiden.
Odas ledende posisjon i Norge er et resultat av selskapets skreddersydde og datadrevne løsning for en personlig tilpasset, helhetlig og forutsigbar opplevelse av dagligvarehandel på nett. Vi er overbevist om at Oda’s kundefokus og markedsledende teknologi for automatisering og effektiv ordrehåndtering er en vinnerkombinasjon. De har en unik mulighet til å lykkes i å skalere internasjonalt, til glede for både nye kunder og leverandører, sier Munish Varma, Managing Partner for SoftBank Investment Advisers.
Siden starten i 2013 har Kolonial.no utviklet en forretningsmodell for salg av dagligvarer på nett, med et registrert plukktempo på 212 UPH (enheter per time). Til sammenligning har den ledende britiske nettbutikken Ocado et plukktempo på 169 enheter per time.
Dette har bidratt til at den norske nettmataktøren i dag er lønnsomme og har en markedsandel på 70 prosent av det norske dagligvaremarkedet på nett.
Vi er utrolig stolte av at så mange ser det unike vi har bygget, og potensialet fremover. Vi har knekt koden for netthandel av dagligvarer. Siste året har vi for alvor bevist at vi kan levere høy kvalitet til konkurransedyktige priser, ha fornøyde medarbeidere og samtidig være lønnsomme per levering. Korona har forsterket og fremskyndet trender vi har sett lenge. Etterspørselen etter våre tjenester er eksepsjonelt sterk, både i Norge og internasjonalt. Når vi først skal satse ut av Norge, kunne vi ikke drømt om bedre timing og bedre partnere i ryggen, sier Vegard Vik, medgründer og CFO.
LES OGSÅ: Kolonial om nye samarbeid: "Vi har et titalls nettbutikker på vei inn"
Finland og Tyskland først ut
Det første markedet utenfor Norge er Finland, hvor bygging av lager- og logistikksenter utenfor Helsinki er godt i gang allerede. Oppstarten er satt til Q4 2021. Deretter er planen å åpne i Tyskland i 2022. Parallelt fortsetter investeringer i utvikling og ekspansjonen i Norge.
Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge. I dag har vi kunder som krever mye av oss, i alt fra utvalg, kundeservice og bærekraft. Det setter vi pris på når vi nå skal ut til nye kunder, her hjemme og ute, avslutter gründer og administrende direktør i Oda, Karl Munthe-Kaas.
LES OGSÅ: Etter smitteutbrudd - 59 i karantene