Når alt kommer til alt er lojale og fornøyde kunder det viktigste i handelsbransjen. Lojalitetsprogrammer og kundeklubber kan være med å dra i riktig retning her, noe det virker å gjøre for Clas Ohlson.
Butikkjeden har nå passert 5 millioner medlemmer i sine kundeklubber i Norge, Sverige og Finland. Ifølge Helena Holmström, Director Customer & Brand hos Clas Ohlson, er antallet et bevis på at deres Club Clas gir stor merverdi for kundene.
Vi ser at medlemmene handler mer og oftere hos oss, og det er en økende trend, noe som styrker min overbevisning om at vi har et fantastisk potensial i vår store kundebase, sier Holmström.
1,6 millioner i Norge
Av disse 5 millioner kundeklubb-medlemmer befinner 1,6 millioner seg i Norge. Club Clas ble lansert i Norge høsten 2020 og det betyr at butikkjeden har rekruttert rundt 55 000 norske medlemmer hver eneste måned.
Det er et veldig fint tegn på vår sterke posisjon i Norge. Vi jobber veldig aktivt i våre butikker for å rekruttere nye medlemmer og gi best mulig service til eksisterende medlemmer. Vi vet at våre medlemmer handler oftere og mer, så disse kundene er selvsagt viktig for oss, sier Niklas Carlsson, Clas Ohlsons kommunikasjonssjef, til Ehandel.
For å skape bærekraftig og lønnsom vekst over tid skal kundeklubben være høyt på prioriteringslista for Clas Ohlson.
Våre mange kundeforhold er en konkurransefordel for oss. Gjennom Club Clas kan vi også lære våre kunder bedre å kjenne og på den måten tilpasse vårt tilbud og gjøre kjøpsopplevelsen bedre for hver og en. En del av dette er å hele tiden oppdatere de fordelene vi tilbyr, som da vi nå nylig lanserte prisgaranti og bonus på alle kjøp for våre medlemmer i Finland. Denne typen fordeler er ikke minst populære i tider der mange er ekstra bevisste på å finne den beste prisen - gjøre en god deal, rett og slett, avslutter Holmström.