Etter flere år som leder for Jernias nettsatsing går Henrik Sørhaug videre til TRY Dig. Med seg tar han forståelsen for hvordan digitalisering av handel påvirker alle deler av en varehandelsbedrift.
Digital handel er mye mer enn en «nettbutikk» og det sluttkunden ser. En viktig del av jobben handler om å forstå hvordan nye prosjekter innen digital handel og netthandel påvirker de andre avdelingene i en bedrift, for eksempel ved at nye tekniske løsninger skaper nye manuelle prosesser internt eller skaper friksjon hos kunden, sier Henrik Sørhaug i en pressemelding.
Etter at Espen Karlsen tok over som administrerende direktør i Jernia tilbake i 2017, har kjeden snudd minus til pluss og gjort store grep som sømløs omnikanal. Flere ganger har kjeden meldt om doblet omsetning på nett, i tillegg til at de har vært først ut med å teste flere løsninger innen både logistikk og bærekraft.
Vi anerkjente der hvordan det å satse på nett påvirket hele strukturen i retailsystemet. En viktig ting vi gjorde var å lage gode digitale løsninger som lettet jobben like mye for som jobber i butikkene, som for sluttkunden. Er en vare utsolgt i butikk skal man som servicemedarbeider selvsagt kunne legge inn en ordre med levering hjem – ikke bli møtt med at man må kjøre til et annet varehus eller prøve nettbutikken.
Vil bli landets ledende
Kaare Øystein Tredæl, daglig leder i TRY Dig, kaller Jernias nettbutikk for både kompleks og svært vellykket – mens Sørhaug gleder seg til utfordringene som venter.
TRY Dig satser tungt på å bli blant landets ledende miljøer for digital handel og ser frem til å nyte godt av Henriks erfaringer fra en av landets mer komplekse og vellykkede nettbutikker, sier Trædal i pressemeldingen.
Det er nå fremover det virkelig blir gøy. Mulighetene er der – som på frakt, der leveringstid er er blitt så lav at man kan skille seg ut på det man tilbyr. Men også utfordringene – som innen bærekraft, der må man som bransje jobbe for å finne løsninger man ikke har i dag, avslutter Sørhaug.