Denne uken var det dags for lansering av årets Norsk Kundebarometer hvor Vinmonopolet seiler til topps.
Undersøkelsen har vært gjennomført i over tjuefem år av Handelshøyskolen BI. De måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere på en skala fra 0 til 100, hvor de som scorer over 80 poeng kan skilte med begeistrede kunder.
Vinmonopolet som i år tok topplasseringen scorte hele 86,5 poeng – den høyeste scoren noensinne målt i Norsk Kundebarometer.
Første gang vi målte Vinmonopolet i 2000 endte de faktisk opp blant de ti dårligste bedriftene. En kundeorientert visjon og god gjennomføringskraft har bidratt til å snu resultatene og gjøre dem til en av nordmenns største favoritter. Vinmonopolet er et godt eksempel på at bedrifter har muligheter til å bli best, selv med et dårlig utgangspunkt, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, i en pressemelding.
Blant de 159 virksomhetene fra 30 ulike bransjer som er målt i årets undersøkelse scorer kun 17 bedrifter over 80 poeng. Samlet sett er kundetilfredsheten opp 0,5 poeng mot fjoråret.
Silseth peker på sammenhengen mellom kundetilfredshet og bedriftsverdi, og mener tallene taler for at fornøyde kunder er lik lønnsomhet for bedriftene.
Det blir en win-win situasjon hvor kundene blir fornøyde og bedriften tjener mer, sier Silseth, som legger til at både forskning og deres egne undersøkelser viser at bedrifter må opp i en kundetilfredshet på rundt 80 poeng eller mer for å få full effekt i forhold til lojalitet.
På topp 10-listen følger Flytoget og Sbanken Vinmonopolet tett med henholdsvis 84,9 og 84,8 poeng. På listen finner vi dessuten Finn.no, fjorårets vinner, på en fjerdeplass med 83,4 poeng. På niende plass ligger Komplett med 81,8 poeng.
Oda dagligvare-vinner
Dagligvareaktøren med tilholdssted internett, Oda, stikker av med seieren i kategorien dagligvare for tredje år på rad. Dette beviser at norske kunder er mer fornøyde med å handle dagligvarer på nett enn i fysisk butikk, mener Odas Norgessjef, Tor Erik Aag.
Dette er et utrolig hyggelig kompliment å få! Vi jobber hver dag for å gjøre livet til kundene våre enklere ved å levere rimelige varer hjem på døra. Det er gøy og inspirerende å se at vi lykkes med dette år etter år. Å lage en god kundeoppelevelse gjennomsyrer måten vi jobber på i Oda. Det handler om alt fra at vi skal tilby kundene det bredeste vareutvalget i dagligvaremarkedet, til at vi skal ha en enkel og inspirerende nettbutikk å handle i og ikke minst ha Norges hyggeligste kundeservice, sier Aag.
Norsk Kundebarometer publiserer også bransjeresultater. I listen nedenfor har vi samlet alle de som er relaterte til detaljhandel- og netthandelsbransjen.
Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2023 og 5184 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse.
Årets bransjevinnere i Norsk Kundebarometer 2023
Apotek
Apotek 1 (80)
Vitusapotek (79,7)
Boots (77,4)
Bokhandel
Ark (79,5)
Norli (77,9)
Bredt vareutvalg
Normal (77,9)
Clas Ohlson (75,7)
Biltema (74,4)
Jula (72,2)
Nille (70,5)
Europris (70,1)
Byggvarer
XL-bygg (76)
Montér (74,6)
Obs Bygg (74,6)
Maxbo (74)
Byggern (71,3)
Byggmakker (71)
Byggmax (66,5)
Dagligvare
Oda (79)
Extra (76,2)
Meny (75,3)
Kiwi (74,8)
Obs (74,7)
Rema 1000 (74,2)
Coop Mega (68,1)
Spar (68)
Coop Prix (63,7)
Joker (60,4)
Bunnpris (60,2)
Elektronikk
Komplett.no (81,8)
Power (73,4)
Elkjøp (69,2)
Glass og stentøy
Jernia (74,5)
Kitch'n (73,9)
Interiør
Kid (79,8)
Princess (72,8)
Jysk (68,3)
Klær
Zalando (79,1)
Dressmann (72,7)
Lindex (67)
H&M (64,2)
Cubus (63,9)
Matlevering
Wolt (69,3)
Foodora (64,6)
Møbler
Møbelringen (76,2)
Ikea (75,9)
Bohus (75)
Skeidar (68,7)
Optikk
Interoptik (82,6)
Synsam (79,4)
Brilleland (77,4)
Specsavers (77)
Post og pakker
Posten (69,6)
Postnord (61,8)
Sport
Sport 1 (75,6)
Intersport (72,3)
XXL (71,2)
Øvrig handel
Fargerike (80,6)
Plantasjen (67,8)
Øvrige bransjer
Vinmonopolet (86,5)
Finn.no (83,4)