ANNONSE

Her er Bildeler.no's splitter nye robotlager: ”Må innrette oss for fremtiden”

Frode Kittelsen, daglig leder i Bildeler.no
Foto: Ehandel
Linn Adine Andersen

Bildeler.no rigges for videre vekst.

ANNONSE

I fjor fylte Bildeler.no hele 30 år. Selskapet som i sin tid ble gründet av Arne Aasland, har gjennom tre tiår kunnet skilte med jevn vekst på både topp- og bunnlinje. I 2020 solgte gründeren seg ut og selskapet ble kjøpt av det norske investeringsselskapet Verdane.

Rett etter oppkjøpet kom Frode Kittelsen inn på banen, som daglig leder. Vi har vært på Lierskogen og tatt en prat med Kittelsen, samt fått en omvisning på deres splitter nye AutoStore-lager som er levert av selskapet Element Logic.

I 2020 opplevde vi en vanvittig vekst og fikk et voldsomt løft. Allerede smått i 2019 var vi inne på tanken, men vi bestemte oss tidlig i 2020 for å bygge dette nye lageret for å innrette oss for fremtiden og rigge oss for enda videre vekst. Nå blir alt samlet på ett sted, og vi har helt andre forutsetninger for å kunne levere enda raskere, med bedre kvalitet og med bedre effektivitet, forteller Kittelsen til Ehandel.

Av andelen solgte varer går hele 85 prosent som nettsalg hos Bildeler.no. De resterende 15 prosent selges over disk eller som klikk og hent. Tidligere har selskapet operert med tre lagerpunkter i Vestfold og i Oslo-området. Med alle produkter samlet under ett tak åpnes mulighetene for mer salg, blant annet gjennom B2B.

De ansatte ferdigstiller arbeidet med flytting av varer til det nye lageret.

Det har vært mye fokus på byggingen av det nye verkstedet siden Kittelsen tok over som daglig leder, men også forbedringer innad i selskapet har vært nødvendig når det forberedes for ytterligere vekst i årene som kommer. Blant annet skal nettbutikken relanseres denne våren.

Veksten har vært såpass stor over årene at vi kom til et punkt hvor nye rutiner og struktur måtte til for å få kontroll på at alle systemer fungerer. Vi har gjort mye i 2021 og nå bygger vi også nye nettsider som skal være bedre og mer moderne, slik at vi får en bedre kundevei, sier Kittelsen.

Nytt lager gir nye muligheter

Investeringen på 80 millioner kroner har resultert i et lager på 3200 kvadratmeter bestående av totalt 31 500 kasser og 19 roboter som jobber døgnet rundt for å pakke bestillinger fra kunder.

Dessuten er det bygget en egen bane inn til butikken, hvilket gjør at kundene ikke trenger å vente lenger enn knappe to minutter før varen de skal ha er klar til betaling i kassa. Slik kan Bildeler.no tilby over 27 000 unike produkter via et butikklokale på litt over 50 kvadratmeter.

Via denne banen går varer direkte fra lager til butikk.

En av fordelene med anlegget er at vi har et større potensial for B2B og verkstedsalg. Vi oppnår generelt bedre effektivitet på lageret, og ikke minst er det en fordel at vi har alle produktene tilgjengelig på ett sted. Det sier seg nesten også selv at klikk og hent-salget og over disk-salget kommer til å øke, sier den daglige lederen.

Det er allikevel mulighetene for vekst innen B2B-segmentet som øker mest med det nyetablerte lageret. Kittelsen er ikke i tvil om at salget til lokale verksteder vil øke fremover. Og med betegnelsen lokale mener Kittelsen kunder fra Stor-Oslo, Hønefoss, Vestfold, Lillestrøm og tidligere Østfold.

Verkstedene er avhengig av å få produktene kjapt. Nå med ett sentrallager kan vi si til bedriftene og verkstedene i nærområdet at så lenge de bestiller innen kl.10, vil de få varene innen to til tre timer.

Totalt har Bildeler.no i dag 38 ansatte. Omsetningen for 2021 landet på 230 millioner kroner, og i tillegg til en klar B2B-satsing er selskapet allerede erfarne på å tilby konkrete hjelpevideoer til sine privatkunder via YouTube, med mer enn 22 000 abonnenter.

I 2021 gikk Bildeler.no inn i Danmark, men Kittelsen er klar på at det er det norske markedet som er hovedprioriteringen i årene fremover.

Del artikkel: