ANNONSE

Her er Elkjøps nye tiltak: “Pandemien tvinger frem nye løsninger“

Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.
therese.karlsrud.haugen

"Salget er ikke min største prioritering"

 

ANNONSE

Flere bedrifter i varehandelen har sett seg nødt til å ty til permitteringer og midlertidig stenging av butikker som følger av coronaviruset. Elkjøp har på sin side redusert bemanningen med 70 prosent i sine butikker på Gardermoen, på grunn av den reduserte aktiviteten på flyplassen. Elektronikkjeden har dog ingen planer om å stenge noen butikker foreløpig, men gjør nå tiltak for å bevare sikkerheten til kunder og ansatte.

Per nå har vi ingen planer om å stenge butikker, men vi følger situasjonen tett og vil treffe de tiltakene vi mener er riktige for å ivareta sikkerheten til våre ansatte og kunder, og sikre at vi har en trygg arbeidsplass også etter corona-krisen er over, Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, til Ehandel.

Et av tiltakene som Elkjøp nå skal teste er egne åpningstider for folk i risikogrupper i utvalgte butikker, som rulles ut denne uken.

Dersom det er til hjelp for kundene våre, vil vi innføre dette også i andre butikker fortløpende, sier Elkjøpsjefen.

Drive in og digital dugnad

Samtidig utvider selskapet sin klikk og hent-ordning, som innebærer at kundene kan bestille varer på nett og hente dem i butikk. Det nye blir nå at kundene kan få levert varene på parkeringsplassen.

For beboere i Stavanger vil det også blir mulig å teste Drive-In hos Elkjøp, da selskapet har fått tillatelse fra kommunen til å benytte seg av en offentlig busslomme til dette.

Våre kunder kan bestille og betale på nett, for deretter å komme til avtalt parkeringsplass. Det er da opp til kundene våre om de ønsker varene rett i bagasjerommet eller gjennom vinduet. Denne pandemien tvinger frem nye løsninger, og vi gjør det vi kan for å levere nødvendige produkter til det norske hjem.

I tillegg har man satt i gang det Elkjøp kaller "Den digitale dugnaden" på Facebook, som skal være en hjelpeside for de som trenger ekstra hjelp med generell hverdagsteknologi. Både digitale eksperter hos Elkjøp og følgere av siden er velkommen til å besvare spørsmål som stilles i gruppen.

Digitalt utenforskap er i disse koronatider en kilde til isolasjon, ensomhet, angst og depresjon. Medarbeiderne våre sitter på mye kunnskap, og kan veilede kunder slik at flere lykkes med å koble seg på den nye digitale hverdagen. Derfor er det viktig at vi holder åpent og gjør vår kunnskap og våre produkter tilgjengelig, sier han.

Økt netthandel

Elkjøp-sjefen merker er økt behov fra kundene etter å oppgradere hjemmekontorløsninger eller underholdningstilbudet i hjemmet samt en sterk vekst i netthandelen, men forteller at salget ikke er hans første prioritering før øyeblikket.

Salget er ikke min største prioritering akkurat nå. Det er de ansatte og våre kunders sikkerhet. Det jeg kan si om salget den siste tiden er at netthandelen har vært i sterk vekst, noe som er naturlig nå som mange sitter på hjemmekontor, er i karantene eller passer barn som ikke kan gå på skolen eller være i barnehagen. Korona-epidemien rammer oss alle og er krevende for alle bransjer. Også oss. Vår aller viktigste prioritet nå er smittereduserende tiltak for å trygge helsa til alle våre ansatte og kunder, sier Tønnesen.

Del artikkel: