Vi har igjen finkjemmet listen over de største, norske kontoene på Instagram og plukket ut influenserne med flest følgere. Denne oppdaterte listen vil i motsetning til fjorårets toppliste ikke inneholde idrettsutøvere eller influensere som i hovedsak reklamerer for egne merkevarer.
Influencer marketing tar som kjent en stadig større del av kaka når det kommer til mediemiksen virksomheter er nødt til å ha for å nå en målgruppe som verken ser reklame på TV-skjermen eller leser kampanjeavisene som dumpes i postkassa – men tilbringer tiden sin i sosiale medier.
Blant andre fortalte nylig Makeup Mekka hvordan de har satset sterkt på influensere under sin lansering i Sverige, og spanderer mellom 20-30 prosent av sitt markedsføringsbudsjett på nettopp slike samarbeid.
Selv om vi vet at verdien av influensere som potensielle samarbeidspartnere ikke bare vurderes ut fra antall følgere, men heller på rekkevidde og engasjement, er det altså antall følgere vi har tatt utgangspunkt i for listen du finner nederst i denne artikkelen.
Mote, livsstil og humor
Årets toppliste er preget av mote- og livsstilsprofiler med et dryss av andre spennende profiler, deriblant ansiktsløse @norgejodel, som startet med å dele tekster fra appen Jodel. Kontoen ble startet av Sander Ofstad og Ole Tessem i 2015, og drives i dag gjennom selskapet New Wave Media AS som i 2022 dro inn rett over én million kroner.
I dag er dette en av de største, norske kontoene på Instagram og man finner samarbeid med blant annet Diplom Is, Kondomeriet og datingappen Happn i denne feeden. Profilen er under managementbyrået Max Social, sammen med listekompis @vegardharm.
I listen nedenfor finner du mer informasjon om de største, norske influenser-kontoene på Instagram. Byrået Massfluencer har hjulpet oss å levere en liste over de største kontoene, og også Beatly har gitt oss innsikt i hvilke kategorier og influensere som trender på Instagram.
Vi har som nevnt tatt utgangspunkt i profiler som gjør samarbeid med andre annonsører og utelukket både idrettsutøvere og profiler som i hovedsak reklamerer for egne merkevarer.
Har du innspill til hvordan neste toppliste skal se ut? Send oss en mail på tips@ehandel.com.
Her er Norges største influensere på Instagram, 2023:
10. Isabel Raad (@isabelsraad) – 344 000 følgere
9. Helene Noor (@helene.noor) – 354 000 følgere
8. Nina Sandbech (@ninasandbech) – 451 000 følgere
7. Jenny Skavland (@jennyskavlan) – 479 000 følgere
6. Vegard Harm (@vegardharm) – 499 000 følgere
5. Camilla Lorentzen (@camillalor) – 626 000 følgere
4. Jørgine Massa Vasstrand (@funkygine) – 668 000 følgere
3. Lasse L. Matberg (@lasselom) – 680 000 følgere
2. Norge Jodel (@norgejodel) – 995 000 følgere.
1. Julie Lorentzen (@julievlorentzen) – 1 200 000 følgere