I 2020 ble det satt en rekke rekorder for butikker og nettbutikker innen interiør, hage og hus – og det kunne virke som om minst annenhver nordmann hadde satt i gang større eller mindre oppussingsprosjekter.
I fjor sank denne oppussings-trenden, men nordmenn var tydelig ikke mer lei av å dra kortet under andre året med pandemi. Trendene har dog skiftet, og de tre store vekstvinnerne for 2021 har til felles at de kan spre litt mer glede i hverdagen.
Vi ser at pengene går til alt som gjør koronatiden mer hyggelig, og dyr er mest populært, sier Øyvind Brekke, leder for BankID og BankAxept i Vipps, i en pressemelding.
På topp finner vi nemlig dyrebutikker, gullsmed- og urmakere samt leketøysbutikker. Her har korthandelen økt med henholdsvis 16, 8 og 7 prosent sammenlignet med 2020.
"Ser ikke den store butikkdøden"
Generelt i handelen har vi gjennom 2021 sett rekorder slås gang på gang. I Vipps undersøkelse kommer det frem at butikkhandelens omsetnings steg med 3 prosent, og det ble handlet for totalt 576 milliarder kroner via BankAxept-kort.
Med to krevende år bak oss ser vi at handelen holder seg stabil gjennom pandemien. Folk ønsker fortsatt å gå i butikker, om ikke annet for å få seg en tur, få gode råd eller se på ting før de kjøper. Mange er nok også opptatt av å få med seg varen med det samme. Dermed ser vi ikke den store butikkdøden som mange fryktet skulle komme, sier Brekke.
De tre vekstvinnerne på topp er tett etterfulgt av kategoriene klær, sko og tilbehør, apotek og alkoholutsalg – som har en omsetningvekst på henholdsvis 6, 5 og 3 prosent, også mot 2020-tall.
Når det kommer til hvilke varer vi brukte mest penger på i fjor, er det dagligvare og klær, sko og tilbehør som troner listen med en økning på 2,4 og 6 prosent fra 2020, samt jernvare og bygg på tredjeplass med en nedgang på 0,4 prosent mot 2020.