Det ingen enkeltkommune som har hatt kraftigere økning i netthandelen per innbygger de siste ni månedene enn Oslo. Det fremkommer i en undersøkelse fra Klarna.
Men det er også mindre kommuner som skiller seg ut i statistikken. Den lille kommunen Bykle i Agder har nemlig hatt en vekst på hele 14 prosent mot tilsvarende periode i fjor. Kommunen er sammen med Røst i Nordland den kommunen i hele Norge hvor hver enkelt innbygger har brukt mest på netthandel i årets første ni måneder.
Det at Oslo, som har den høyeste tettheten av fysiske butikker i Norge, har hatt en vekst som ligger hele 14 prosent over gjennomsnittsveksten i Norge så langt i år skyldes nok blant annet koronapandemien. Vår undersøkelse viser at en av to nordmenn har handlet mer på nett så langt i år. De aller fleste av disse oppgir også at de har gjort dette for å beskytte seg selv og andre mot koronapandemien, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Mens Agder faktisk er det fylket i hele Norge hvor innbyggerne bruker minst på netthandel, er Bykle unntaket. Her har de faktisk brukt hele 73 prosent mer på netthandel enn landsgjennomsnittet. På topp 10-listen over kommunene som bruker mest på nett ligger de aller fleste kommunene i Nordland eller Troms og Finnmark, sier Elvestad.
Bykle er også den kommunen i Norge som har brukt mest per kjøp i hele Norge. Her har gjennomsnittskjøpet vært hele 24 prosent høyere enn landsgjennomsnittet de ni siste månedene.
83 prosent shopper mer på nett
Klarna har også utført en undersøkelse blant mer enn 1000 nordmenn for å kartlegge holdninger og forklare handlemønsteret, Her kan hele 83 prosent meddele at de har handlet mer på nett i år, oppgir at de vil fortsette å handle mer på nett fremover, også etter pandemien.
Det viser med all tydelighet at dette er noe mer enn en midlertidig økning på grunn av en helt spesiell situasjon. Nye kundegrupper, spesielt de eldre, har for alvor begynt å handle på nett de siste månedene. Mange som tidligere handlet mye på nett, handler nå enda mer. Veksten skjer innenfor alle grupper.
Ifølge Klarnas statistikk er 70 prosent av kjøpene de første ni månedene foretatt av kvinner. Samtidig har menn brukt 57 prosent mer enn det kvinner har gjort. Den klart mest populære kategorien blant kvinner skal være klær, sko og mote, mens elektronikk er mest populært blant menn.