Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Hever cyberberedskapen: ”Vi er på alerten”

Foto: Vitusapotek
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Forventer ekstra stor belastning denne uka.

ANNONSE

Vitusapotek er blant de som har valgt å heve beredskapen denne uka – som ikke bare er høysesong for rabatter og gode tilbud. Hackere stiller nemlig godt forberedt, og Vitusapotek har derfor utvidet sin sikkerhetsbetjening.

I tillegg til sine 300 fysiske apotek har deres nettbutikk fullt fokus denne uken. Nils Paley, IT- og nettverksansvarlig i Vitusapotek, forteller at de allerede ser stor vekst i netthandel av apotekvarer denne uken – hvor selskapet kjører kampanjen Skin Week.

Generelt ser vi stor vekst i netthandel av apotekvarer, men belastningen blir ekstra stor denne uken. Alt må virke for at det skal gi en god handleopplevelse, så vi er på alerten, sier Parley i en pressemelding.

Som kunde av Global Connect har de rustet seg mot hackerangrep med leverandørens utvidede sikkerhetsbetjening.

Vi er en samfunnskritisk bedrift og det er viktig at nett og systemer fungerer i apotekene våre, slik at kundene får hentet ut legemidlene sine. I tillegg har vi sensitive data som ikke må komme på avveie, så sikkerhet er veldig viktig for oss, sier Paley.

"Stabilt nett er kritisk"

Marius Grimestad, leder for service og hendelseshåndtering i GlobalConnect Norge, forteller at de har introdusert denne tjenesten, hvor svært mange ekstra ressurser er hentet inn, for å hjelpe kundene å unngå nedetid og andre konsekvenser.

Black Week er årets travleste uke for varehandelen. Stabilt og raskt nett er kritisk når kundene strømmer til i nettbutikk og fysisk butikk. Nedetid betyr tapt omsetning og frustrasjon både hos kunder og ansatte. Det har vi tatt konsekvensen av, sier Grimestad, før han fortsetter:

Vi setter opp økt overvåkning av DdoS for å sikre at kundene ikke blir rammet av angrep disse dagene, men også økt bemanning slik at reaksjonstiden blir mye kortere dersom det skulle skje noe. Alarmen hos oss går og vi skal rette feilen før kunden har oppdaget at den har oppstått.

Del artikkel: