ANNONSE

Hit strømmer influensere og annonsører – den nygamle plattformen tar av: "Tjene mer"

Per Christian Strand Teslo er ny salgsdirektør i svenske Snap // Foto: LinkedIn
Vil få svenske annonsører opp på nivå med de i norske Snapchat.
Izabella Borowska

I dag investerer bedrifter og merkevarer stort i annonsering på plattformer som Instagram og Facebook, samtidig som mange prøver å etablere en effektiv strategi på TikTok – en kanal som nå sees på som en nødvendighet for å nå yngre målgrupper.

Når det gjelder influencer marketing, ligger fokuset primært på samarbeid med profiler som er aktive på Instagram, TikTok og YouTube, der disse plattformene lenge har dominert innen området.

En plattform som derimot har havnet i skyggen er Snapchat.

Til tross for dette har Snapchat, litt i det stille, fortsatt å utvikle seg og forbedre sine tilbud. Plattformen har nå klart å skape en vellykket modell som ikke bare tiltrekker brukere, men også får store influensere til å prioritere Snapchat fremfor andre kanaler.

Denne endringen betyr at flere betydelige profiler skifter sitt fokus og legger en større del av sin tid og ressurser på å bygge en tilstedeværelse på Snapchat.

Det som tidligere har vært en nedprioritert kanal har altså blitt en viktig del av mange influencerstrategier, noe som kan komme til å endre hvordan bedrifter ser på plattformens potensial i fremtiden.

Nettstedet DI har møtt nordmannen Per Christian Strand Teslo som er ny svensk salgsdirektør i Snap Inc, selskapet bak Snapchat.

I Norge har Snapchat allerede blitt en foretrukken partner for annonsører, og nå er målet å få de svenske bedriftene til å oppdage plattformen.

På kort sikt er målet å få ut hvordan vi er annerledes enn andre. På lang sikt handler det om å få den posisjonen hos annonsørene som vi fortjener, sier han.

I Sverige har Snapchat allerede 4 millioner aktive brukere per måned. I Norge skal tilsvarende tall være rundt 3 millioner.

Hemmeligheten bak dette skiftet ligger i Snapchats strategi for å både beholde brukere og tiltrekke kreatører. Plattformen har gjort betydelige investeringer for å skape et system som gagner influensere økonomisk og gjør det enklere å produsere innhold.

Oppskriften er slik: influensere oppmuntres til å publisere så mye åpent innhold som mulig. Ved å dele annonseinntektene fra de annonsene som vises mellom kreatørenes innlegg skaper plattformen et økonomisk insentiv for dem til å øke sin aktivitet. Jo mer innhold som publiseres, desto flere annonser får plass, noe som fører til høyere inntekter for både kreatører og Snapchat.

Denne modellen, som kombinerer enkelhet med økonomiske fordeler, har vist seg å være en vellykket strategi for å etablere Snapchat som en konkurransedyktig aktør i et stadig mer diversifisert sosiale mediemarked.

Tilnærmingen skiller Snapchat fra mange andre sosiale medieplattformer, der økonomisk kompensasjon for kreatører ofte er begrenset.

Mange mener at de kan tjene mer penger på Snapchat enn hos andre plattformer, og vi er veldig aktive med å gå ut med fordelene. Takk være betalingsmodellen kan influensere velge bort samarbeid som ikke føles autentiske, og fokusere på å vise opp livet bak kulissene, sier Per Christian Strand Teslo.

Del artikkel: