ANNONSE

Matbutikken hiver seg på ny trend - skal pante strømpebukser

therese.karlsrud.haugen

Coop og Pierre Robert i nytt testprosjekt.

ANNONSE

Den siste tiden har man sett flere eksempler på moteaktører, som satser mer på bruktsalg for å minske sitt miljøavtrykk. Blant annet i form av klespant, slik den norske nettbutikken Villoid nylig lanserte. Det innebærer at kundene kan levere inn brukte klær, som selges videre i Villoids secondhand-shop. I gjengjeld får kundene rabatter å handle for i hele nettbutikken. Lignende tjeneste vil dessuten bli lansert hos Zalando i løpet av høsten, som ble kjent når nettgiganten la frem sin årsrapport i forrige uke.

Nå er det Coop og Orkla-eide Pierre Robert, som lanserer tilsvarende panteløsning i matbutikken. Det gjelder altså ikke flasker, som man vanligvis panter her, men strømpebukser.

LES OGSÅ: Villoid vokser i tøff bransje - i rute til 100 millioner

Dette prosjektet er kun en test i liten skala, og enn så lenge blir det som samles inn til andre ting enn nye strømpebukser, men vi håper jo at et bedre system for innsamling kan sette fart på resirkuleringsteknologien. På et større nivå er systemene vi har i dag for materialgjenvinning for dårlige, men myndighetene i Norge og alle andre EU-land er pålagt gjennom det nye avfallsdirektivet å ha et system for kildesortering av tekstilavfall på plass innen 2025. Da er det viktig at vi setter i gang og tester dette i praksis, og så utfordrer vi myndighetene og andre avfallsselskaper til å komme på banen for å finne løsninger for fremtiden, sier bærekraftsansvarlig hos Pierre Robert Group, Margrethe Vikanes, i en pressemelding.

Får 20 prosent rabatt

Resirkulering av strømpebukser skal være en del av Testlab, Coops testprosjekt for bærekraftige dagligvareløsninger, og prøves i første omgang ut på Coop Mega på Bislett i Oslo.

LES OGSÅ: Norsk tjeneste skal løse returprosessen for norske nettbutikker

Tjenesten fungerer ved at ødelagte strømpebukser leveres i post-i-butikk eller ved kassesonen på Coop Mega Bislett. Kunden får deretter en rabattkupong på 20 prosent, som gjelder på kjøp av ny strømpebukse fra Pierre Robert. Strømpebuksene blir hentet av Norsk Gjenvinning og Fretex, som selger dem videre til resirkulering.

Coop ønsker å finne løsninger på miljøutfordringene sammen med kunder, medeiere og samarbeidspartnere. At Coop nå kan teste og legge til rette for at gjenvinning av klær også blir enklere, er et at mange ulike initiativer Coop gjør for å bidra til en sirkulær økonomi. Vi er glade for at vi får testet ut denne løsningen sammen med Pierre Robert, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.

Del artikkel: