ANNONSE

Hjemmekontor-gründere klare for internasjonal lansering

Marinius Skaar, medgründer av Oppreist.
Oppreist.com
Linn Adine Andersen

Solgt over 2500 enheter.

 

 

 

ANNONSE

Arbeidshverdagen ble for mange snudd opp ned i mars i fjor - og hjemmekontor er blitt en del av nordmenns daglige vokabular. Midt i krisen dukket forretningsidéen opp - et enkelt, bærekraftig ståbord av papp. Bak idéen finner vi en gjeng konsulenter som var lei av vonde nakker og rygger.

Vi har ingen erfaring med netthandel, men har erfaring med både produkt- og tjenesteutvikling gjennom kundeprosjekter på jobb. Vi er alle interessert i ny teknologi og nye forretningsmodeller, og vi har interessert oss særlig for fremtidens retail, forteller Øistein Haraldstad, medgründer av Oppreist, til Ehandel.

Det er Øistein Haraldstad, Marinius Skaar og Niklas Barre som har utviklet ståbordet Oppreist. Bordet har justerbare bein, og kan plasseres på alle overflater i hjemmet. Sammen jobber de tre i konsulentselskapet Sprint Consulting, hvor de fungerer som rådgivere mot både større selskaper og startups, med fokus på blant annet innovasjon.

LES OGSÅ: Norsk selskap skal digitalisere bilbransjen verden over

Det var i følge Haraldstad tre grunner til at de ønsket å satse. De fikk muligheten til å lære digitale verktøy og logistikk, de kunne videre bruke denne historien til å fortelle kunder de jobber med i Sprint Consulting hvordan de har vært gjennom prosessen selv - og de mente dette var en klokkeklar idé som det var fullt mulig å tjene penger på.

Kombinasjonen av no-code verktøy som gjør det enkelt å lage nettsider, håndtere CRM, fakturering og betaling, samt at logistikk og last mile er blitt mye mer tilgjengelig gjennom selskap som Helt Hjem og Porterbuddy, og at vi ser en rekke selskap lykkes med DTC som modell, gjorde at vi hadde lyst til å teste selv, sier Haraldstad.

Sammen med Norsk Emballasje i Trondheim ble prototypen laget basert på idéene til de tre konsulentene. Oppreist er laget av 50 prosent resirkulert materiale, og er 100 prosent resirkulerbart. Nå leveres bordet til både privat- og firmaadresser i hele Norge med logistikkpartneren Helt Hjem - men i starten av denne reisen var det gründerne selv som måtte levere produktet til de store selskapene.

I starten hadde vi ikke noe logistikkapparat, så logistikken var at vi selv brukte kvelder og helger på å ta t-banen, taxi, eller leie Nabobil for å levere rundt Oppreist til HR/HMS-sjefer i store selskap, forteller Haraldstad, og fortsetter:

Når de så testet og var happy, bestilte de gjerne større bestilling som kom rett til arbeidsplassen hvor de ansatte kunne hente. Det var med andre ord umulig å satse på B2C med en slik rigg. Etterhvert når vi både skjønte at dette kom til å vare en stund, og vi begynte å få henvendelser fra privatpersoner som også ønsket å kjøpe, brukte vi tid på å få på plass en avtale med HeltHjem.

Sommeren 2020 ble det inngått en avtale med logistikkpartneren, og nettsiden ble også tilrettelagt for privatpersoner. Selv om fokuset hovedsakelig har vært på bedriftsmarkedet, ønsker gründerne å satse mer på privatmarkedet fremover.

Vi ser vi jo at mange privatpersoner, og nå i det siste, veldig mange studenter, har behovet for Oppreist, og vi kommer løpende fremover til å øke satsingen på dem, og også vurdere samarbeid med ulike norske nettbutikker/plattformer som kan selge Oppreist mot B2C markedet, forteller Haraldstad.

LES OGSÅ: B2B-gründere gjør suksess: "Vi er tidlig ute"

Planlegger ekspansjon

Hittil har Oppreist solgt godt over 2500 enheter, og netthandel har definitivt gitt mersmak - spesielt når digitale verktøy gjør det enkelt å gjøre mye på kort tid.

Vi har helt klart fått smaken for netthandel, og det er ikke umulig at vi vil lansere flere produkter på sikt, men samtidig så er dette et sideprosjekt vi gjør ved siden av en jobb som vi trives veldig godt i, og vi har ingen planer om å gjøre netthandel til vår dagsjobb, sier Haraldstad.

Gründeren og konsulenten mener Oppreist er et naturlig produkt å ha i mange hjem fremover, til tross for at det forhåpentligvis blir mindre hjemmekontor fremover.

Drømmen vår er jo at behovet for Oppreist synker og at både vi og andre kan komme oss tilbake på kontoret. Målet er å kunne gå på festival, drikke en pils med venner i parken, dra på ferie og ta et forsinket julebord på Restaurant Rest med Oppreist. Vi er realistiske på at det er et produkt man vil ha mindre behov for fremover, men samtidig tror vi på en fremtid med en større miks av hjemmekontor og vanlig kontor, sier Haraldstad.

Oppreist har som mål å selge så mange enheter som mulig - og deretter gradvis fase over på et større sortiment. Haraldstad kan også røpe at de sikter å etablere Oppreist i flere land i både Norden og Europa, samt at en lansering i Tyskland allerede er i gang.

Del artikkel: