Arbeidshverdagen ble for mange snudd opp ned i mars i fjor - og hjemmekontor er blitt en del av nordmenns daglige vokabular. Midt i krisen dukket forretningsidĂ©en opp - et enkelt, bærekraftig stĂ¥bord av papp. Bak idĂ©en finner vi en gjeng konsulenter som var lei av vonde nakker og rygger.
Vi har ingen erfaring med netthandel, men har erfaring med bĂ¥de produkt- og tjenesteutvikling gjennom kundeprosjekter pĂ¥ jobb. Vi er alle interessert i ny teknologi og nye forretningsmodeller, og vi har interessert oss særlig for fremtidens retail, forteller Ă˜istein Haraldstad, medgrĂ¼nder av Oppreist, til Ehandel.
Det er Ă˜istein Haraldstad, Marinius Skaar og Niklas Barre som har utviklet stĂ¥bordet Oppreist. Bordet har justerbare bein, og kan plasseres pĂ¥ alle overflater i hjemmet. Sammen jobber de tre i konsulentselskapet Sprint Consulting, hvor de fungerer som rĂ¥dgivere mot bĂ¥de større selskaper og startups, med fokus pĂ¥ blant annet innovasjon.
LES OGSĂ…: Norsk selskap skal digitalisere bilbransjen verden over
Det var i følge Haraldstad tre grunner til at de ønsket Ă¥ satse. De fikk muligheten til Ă¥ lære digitale verktøy og logistikk, de kunne videre bruke denne historien til Ă¥ fortelle kunder de jobber med i Sprint Consulting hvordan de har vært gjennom prosessen selv - og de mente dette var en klokkeklar idĂ© som det var fullt mulig Ă¥ tjene penger pĂ¥.
Kombinasjonen av no-code verktøy som gjør det enkelt Ă¥ lage nettsider, hĂ¥ndtere CRM, fakturering og betaling, samt at logistikk og last mile er blitt mye mer tilgjengelig gjennom selskap som Helt Hjem og Porterbuddy, og at vi ser en rekke selskap lykkes med DTC som modell, gjorde at vi hadde lyst til Ă¥ teste selv, sier Haraldstad.
Sammen med Norsk Emballasje i Trondheim ble prototypen laget basert pĂ¥ idĂ©ene til de tre konsulentene. Oppreist er laget av 50 prosent resirkulert materiale, og er 100 prosent resirkulerbart. NĂ¥ leveres bordet til bĂ¥de privat- og firmaadresser i hele Norge med logistikkpartneren Helt Hjem - men i starten av denne reisen var det grĂ¼nderne selv som mĂ¥tte levere produktet til de store selskapene.
I starten hadde vi ikke noe logistikkapparat, sĂ¥ logistikken var at vi selv brukte kvelder og helger pĂ¥ Ă¥ ta t-banen, taxi, eller leie Nabobil for Ă¥ levere rundt Oppreist til HR/HMS-sjefer i store selskap, forteller Haraldstad, og fortsetter:
NĂ¥r de sĂ¥ testet og var happy, bestilte de gjerne større bestilling som kom rett til arbeidsplassen hvor de ansatte kunne hente. Det var med andre ord umulig Ă¥ satse pĂ¥ B2C med en slik rigg. Etterhvert nĂ¥r vi bĂ¥de skjønte at dette kom til Ă¥ vare en stund, og vi begynte Ă¥ fĂ¥ henvendelser fra privatpersoner som ogsĂ¥ ønsket Ă¥ kjøpe, brukte vi tid pĂ¥ Ă¥ fĂ¥ pĂ¥ plass en avtale med HeltHjem.
Sommeren 2020 ble det inngĂ¥tt en avtale med logistikkpartneren, og nettsiden ble ogsĂ¥ tilrettelagt for privatpersoner. Selv om fokuset hovedsakelig har vært pĂ¥ bedriftsmarkedet, ønsker grĂ¼nderne Ă¥ satse mer pĂ¥ privatmarkedet fremover.
Vi ser vi jo at mange privatpersoner, og nĂ¥ i det siste, veldig mange studenter, har behovet for Oppreist, og vi kommer løpende fremover til Ă¥ øke satsingen pĂ¥ dem, og ogsĂ¥ vurdere samarbeid med ulike norske nettbutikker/plattformer som kan selge Oppreist mot B2C markedet, forteller Haraldstad.
LES OGSĂ…: B2B-grĂ¼ndere gjør suksess: "Vi er tidlig ute"
Planlegger ekspansjon
Hittil har Oppreist solgt godt over 2500 enheter, og netthandel har definitivt gitt mersmak - spesielt nĂ¥r digitale verktøy gjør det enkelt Ă¥ gjøre mye pĂ¥ kort tid.
Vi har helt klart fĂ¥tt smaken for netthandel, og det er ikke umulig at vi vil lansere flere produkter pĂ¥ sikt, men samtidig sĂ¥ er dette et sideprosjekt vi gjør ved siden av en jobb som vi trives veldig godt i, og vi har ingen planer om Ă¥ gjøre netthandel til vĂ¥r dagsjobb, sier Haraldstad.
GrĂ¼nderen og konsulenten mener Oppreist er et naturlig produkt Ă¥ ha i mange hjem fremover, til tross for at det forhĂ¥pentligvis blir mindre hjemmekontor fremover.
Drømmen vĂ¥r er jo at behovet for Oppreist synker og at bĂ¥de vi og andre kan komme oss tilbake pĂ¥ kontoret. MĂ¥let er Ă¥ kunne gĂ¥ pĂ¥ festival, drikke en pils med venner i parken, dra pĂ¥ ferie og ta et forsinket julebord pĂ¥ Restaurant Rest med Oppreist. Vi er realistiske pĂ¥ at det er et produkt man vil ha mindre behov for fremover, men samtidig tror vi pĂ¥ en fremtid med en større miks av hjemmekontor og vanlig kontor, sier Haraldstad.
Oppreist har som mĂ¥l Ă¥ selge sĂ¥ mange enheter som mulig - og deretter gradvis fase over pĂ¥ et større sortiment. Haraldstad kan ogsĂ¥ røpe at de sikter Ă¥ etablere Oppreist i flere land i bĂ¥de Norden og Europa, samt at en lansering i Tyskland allerede er i gang.