Pandemien har rammet H&M-gruppen hardt. Det viser moteselskapets tall for Q2, som strekker seg fra mars til mai. Omsetningen ble halvert under perioden til 28 664 milliarder svenske kroner. Samtidig endte resultatet på negative 6,2 milliarder kroner. Dette til sammenligning med 6 milliarder kroner under samme periode i fjor.
På det meste var 80 prosent av våre butikker stengt under andre kvartal og på de markedene hvor butikkene holdt åpent, var etterspørselen betydelig dempet. Selv om vi tok raske og kraftige grep som reduserte kostnadene, var det umulig å kompensere for 50 prosent salgsnedgang, og kvartalet som tidligere kommunisert, endte med tap, sier Helena Helmersson, daglig leder i H&M, i en kommentar.
Det positive i det hele, som for mange andre under krisen, ble netthandelen. Der så man en markant økning, som virker til å være en utvikling som har fortsatt etter at restriksjonene ble lettet.
Når majoriteten av butikkene var midlertidig stengt under det andre kvartalet, fokuserte vi på å styre vareflyten til våre digitale kanaler, hvilket holdt åpent i nesten alle våre online markeder. Nettsalget økte med 36 prosent i SEK under kvartalet. Den positive utviklingen av netthandelen har fortsatt siden vi begynte å åpne butikkene våre. Etter at butikkene ble gjenåpnet har det totale salget gradvis begynt å komme seg.
Nå begynner reisen tilbake for H&M-gruppen og det ser ut til at selskapet har fått en relativt god start på dette.
Veien til forbedring varierer veldig mellom markedene, delvis på grunn av ulike lokale restriksjoner, men har så langt gått bedre enn forventet. I perioden 1-24. juni 2020 økte salget med 25 prosent i lokale valuta sammenlignet med samme periode i 2019. Selv om det generelle forbruket er blitt dempet viser vår forbedring at lettelse av restriksjoner har vist at vårt sortiment er relevant og verdsatt av våre kunder.