I slutten av januar ble det kjent at H&M-konsernets daglige leder Karl-Johan Persson ville forlate sin post, for å overlate oppdraget til Helene Helmersson. Hun har tidligere vært ansvarlig for bærekraft i selskapet, og nå lanseres et av hennes første store prosjekter etter utnevnelsen: bærekraftinitiativet Treadler.
LES OGSÃ…: Ny ledelse og sterke tall for motegiganten
Treadler er et B2B-prosjekt, som skal gi konkurrerende selskaper tilgang til H&M-gruppens globale forsynings- og produksjonskjede for å fremme bærekraft i bransjen.
Det er ingen hemmelighet at vi er en del av en kommersielt suksessfull bransje, men som ikke er bærekraftig nok, sier Helena Helmersson til Financial Times.
Vi har lenge fokusert på å forandre og forbedre vår forsyningskjede, og har innsett at resultatet av vår innsats kan være verdifull for andre også.
De selskapene som bestemmer seg for å ta i bruk Treadler, kommer til å kunne benytte H&Ms ekspertise på feltet og bruke konsernets leverandører innen alt fra produktutvikling til innkjøp, produksjon og logistikk. Tjenesten kommer til å bli skreddersydd for å passe hvert enkelt selskap.
Vi ser muligheter til å utnytte det fulle potensiale av H&M Groups omfattende investeringer og progressive miljøarbeid, ved å tilfredstille kundenes behov og bidra til å drive mer langsiktig vekst for H&M Group, samtidig som vi fremmer endring i bransjen vår, sier Gustaf Asp, daglig leder i Treadler.
LES OGSÅ: Norsk tjeneste skal løse returprosessen for nordiske nettbutikker
Selskapet mener at dette er en type hjelp som etterspørres av andre selskaper i bransjen.
Vi tror det er bedre for bransjen å vokse i en bærekraftig forsyningskjede, men det løser åpenbart ikke problemet med overforbruk. Vi er ikke bekymret eller redde for å gjøre vår forsyningskjede tilgjengelig. Vi tror at den beste veien fremover er gjennom samarbeid, kunnskapsdeling og åpenhet, sier Gustaf Asp.