H&M deler sine ferske sifre fra sitt første kvartal i selskapets brutte regnskapsår.
Mellom desember og til og med februar økte netto omsetning i selskapet med 12 prosent til 54,8 milliarder SEK, fra 49,1 milliarder samme kvartal forrige regnskapsår. Regnet i lokal valuta økte netto omsetning kun med 3 prosent.
Motegiganten lanserer nå dessuten en plattform for brukte klær i samarbeid med Threadup, en global plattform for salg at gjenbrukte klær. Det rapporterer Digital Commerce 360. H&M vil til å begynne med selge totalt 30 000 brukte dame- og barneplagg, men vil også inkludere salg av tilbehør.
Tidligere har H&M varslet en omfattende sparepakke etter kraftige kostnadsøkninger i kjølvannet av inflasjonen, samtidig som forbrukerne holder enda hardere på lommebøkene sine.
Salget på det nye regnskapsåret har startet bra. De eksterne faktorene er fremdeles utfordrende, men utviklingen går riktig vei. I kombinasjon med våre investeringer og effektiviseringer finne det gode forutsetninger for at 2023 blir et år med økt solgt og forbedret lønnsomhet. Vi står derfor fast ved vårt mål om å oppnå en tosifret driftsmargin for helåret 2024, konstaterte Helena Helmersson, administrerende direktør i H&M, i en kommentar til rapporten.