En fersk undersøkelse fra YouGov gjort på vegne av NetOnNet avdekker at nordmenn mener det er mange luretilbud under kampanjeperioder som Black Friday. Hele 3 av 4 mener også at fokuset på slike tilbud er for stort, samtidig som kun 15 prosent skal ha svart at de vil ha spesielt lave priser i kamapanjeperioder som nå.
Så mange som 74 prosent mener at det er mange luretilbud i forbindelse med Black Friday, hvor prisene egentlig ikke er satt ned fra utgangsprisen. Det tyder på at mange har fått med seg at de må være på vakt og ikke godta et tilbud før det er undersøkt nærmere. Samtidig er dette et signal fra forbrukerne vi i bransjen bør høre på. Det har vært en del fokus på dette temaet de siste årene, og det ser ut til å ha vekket forbrukerens påpasselighet rundt ulike tilbud. Og det er bra, sier Peter Andersson sjef for retail i NetOnNet, i en pressemelding.
En tidligere undersøkelse fra Prisjakt viser dessuten at hvert sjette produkt faktisk ble dyrere under fjorårets Black Friday, og pris- og produktsammenligningstjenesten har oppfordret norske forbrukere til å være forsiktige.
NetOnNet lenker i sin nettbutikk til Prisjakt.no, for å gi kunden en konkret prishistorikk på det produktet han eller hun vurderer å kjøpe.
I NetOnNet er vi opptatt av å ikke lure forbrukeren. Vi ønsker å være tydelige og transparente, og på produktsidene våre lenker vi derfor til Prisjakt.no så det skal være enkelt å se hvordan prisen har utviklet seg og hvordan den står seg mot konkurrentenes priser. Det synes vi er ærlig og riktig overfor forbrukerne, sier Peter Andersson.
"Med på å skape overforbruk"
NetOnNet satser på lave priser året rundt, og nå synes Andersson det er svært positivt at forbrukerne har blitt mer skeptiske til spesielle salgstilbud. Under Black Friday forsøker elektronikkselskapet på sin side å balansere salgsjaget.
Tallene taler for seg selv. 73 prosent av alle nordmenn, eller omtrent 3 av 4, mener det er for mye fokus på tilbud og kampanjer i forbindelse med salgsperioder som Black Friday. For mange har det altså blitt for mye jag. Selv om det finnes gode tilbud for norske forbrukere i slike perioder, mener de fleste likevel at tilbudene gir et for stort salgspush. Vi er opptatt av å balansere salgsjaget i hektiske kampanjeperioder som Black Friday slik at forbrukerne ikke blir lurt eller presset til å kjøpe noe de egentlig ikke har behov for, sier Peter Andersson.
I stedet for store tilbud under spesielle salgsperioder som Black Friday svarer dessuten 75 prosent at de generelt ønsker et lavere prisnivå hele året.
Mange kan nok også kjenne seg presset til å kjøpe når de ser et stort avslag i pris eller prosent, selv om de egentlig ikke behøver det, noe som er med på å skape et overforbruk, avslutter Peter Andersson i NetOnNet.