Høye drivstoffpriser gjør at logistikkbransjen må tenke nytt. Og aller helst ruteoptimalisere for alle penga.
Dette melder Descartes, som minner om hvordan Norges Lastebileier-Forbund og NHO Logistikk og Transport skrev et felles brev til finansministeren hvor de krevde en krisepakke for å redde transportbedriftene på grunn av høye dieselpriser.
Vi ser at flere bedrifter innen transport og logistikk må jobbe enda hardere for å optimalisere rutene og planlegge transportene for å minimere drivstofforbruket. Det gagner ikke bare bedriftenes budsjett, men også klimaet, sier Lars Persson, nordisk salgssjef i Descartes, i en pressemelding.
I Descartes egne undersøkelse, Home Delivery Sustainability: Consumers Expect More, viser svarene at 64 prosent av svenske forbrukere er interesserte i å samle netthandelskjøp fra en og samme uke i én levering. En kan anta at prosentandelen hadde sett nogenlunde lik ut i Norge.
Dette viser at forbrukerne er villige, og at transport- og logistikkaktørene kan benytte sjansen til å optimalisere rutene sine på bekostning av en noe forlenger leveringstid ut til forbruker.
Når vi nå ser at svenske forbrukere kan være villige til å samle sine e-handelskjøp i én levering, er dette noe som bør bli et naturlig alternativ når transport- og logistikkselskapene tilbyr leveringsalternativer til kundene sine, uansett om det gjelder privatpersoner eller til bedrifter.
På den måten utvider vi alternativene med leveranser som reduserer bruken av drivstoff i ulike former, samtidig som transportbransjen gjør sitt for å være med og bidra til reduserte utslipp, konstaterer Persson.
Sluttforbrukerne er tydelige
Nå er det selvsagt i Descartes beste interesse om flere investerer i nettopp ruteoptimalisering, da deres løsninger brukes til nettopp sporing, planlegging og overvåking av leveranser.
Det er kanskje være verdt en titt likevel – alle monner drar om kundene faktisk aksepterer å vente en ekstra dag eller to på levering. Dessuten kommer det frem i undersøkelsen at hele 61 prosent av de spurte ønsker at selskapet som selger produktet skal anbefale det mest miljøvennlige alternativet når det gjelder levering av varen.
I tillegg til å få bort høye drivstoffkostnader ser vi stadig flere indikatorer på at forbrukerne ønsker miljøvennlig transport når det bestilles hjemlevering. Dette er ikke noe nytt i seg selv, men insentivet til å øke takten på transportselskapenes omstilling burde med rimelighet øke.
Når sluttforbrukerne er så tydelige, er det store fordeler hvis denne tilnærmingen får lov til å påvirke hele forsyningskjeden, fra råvaretransport til endelig hjemlevering. Det blir vinn-vinn på alle måter, avslutter Persson.