I Prisjakts årlige Black Friday-undersøkelse fremkommer det at stadig flere nordmenn frykter for å bli villedet av lure-priser på Black Friday. Samtidig har de fleste skyhøye forventninger til rabattnivået på årets travleste handledag.
Den ferske meningsmålingen, som ble gjennomført av Opinion tidligere i november, viser at hver tredje nordmann har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. Flesteparten av disse, det vil si 79 prosent, har oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell mens 31 prosent fant varen billigere andre steder i etterkant.
Kundene må holde tunga rett i munnen når de i den kommende uken skal jakte på gode kupp under Black Week. Det handler om planlegging og oversikt, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge, i en pressemelding.
Hele 39 prosent – som tilsvarer 1,7 millioner nordmenn – oppgir at de har liten tillit til at prisen på varene som selges er reelle.
Det er nesten umulig med det blotte øye å finne ut om tilbudet faktisk er så godt som det ser ut som, uten å bruke litt tid på å sjekke i prishistorikken om hvor godt tilbudet egentlig er. Da vil du enkelte også oppdage om varen har vært på salg tidligere, og hva prisen i få fall var, sier Vittersø.
Han opplyser at rundt 126.000 produkter i Prisjakts søkemotor i fjor gikk opp i pris i november, før prisen ble satt ned igjen på Black Friday.
Kan forvente 20 prosent
Priseksperten mener også at de fleste nordmenn har urealistiske forventninger til rabattnivået førstkommende fredag. I undersøkelsen svarer 6 av 10 spurte at de forventer et rabattnivå på 40 prosent eller mer.
Dette er helt urealistisk, selv om det selvfølgelig er mulig å gjøre kupp på enkeltprodukter til langt under halv pris. De siste årene har gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære Black Friday-varene ligget på drøyt 20 prosent, forteller Vittersø.
I 2019 skal 280 000 av de 700 000 enkeltproduktene som Prisjakt overvåker, ha gått ned i pris på Black Friday. Rabattene varierte fra noen tiøringer til flere tusen kroner, men bare 13 prosent av disse varene gikk ned 10 prosent eller mer. Samtidig gikk hvert sjette produkt, eller 115 000 varer, opp i pris denne fredagen. Gjennomsnittlig prisnedgang var på 21,4 prosent.