Med sine to hender og fire strikkemaskiner produserer husflidhåndverker Ingvild Kverneland egendesignede klær av kvalitetsull fra merinosauer i New Zealand.
Etter etablering av selskapet iUll.no AS i 2011 har Kverneland deltatt på utallige markeder, både lokalt og regionalt, samtidig som produksjonen i kjelleren hjemme har flyttet til bedriftslokaler i Stavanger. De siste årene har satsingen også funnet sted på nett, hvor Kverneland opplever en jevnt økende etterspørsel.
Som husflidhåndverker har jeg blitt godkjent i Norges Husflidlag hvilket betyr at det er god kvalitet på produktene mine, forteller Kverneland til Ehandel.
Det er nemlig skaperprosessen som er det aller viktigste for gründeren, som siden barnsalder har strikket og utviklet ferdighetene sine. Å være kvalifisert som husflidhåndverker betyr derfor mye og gir en ekstra motivasjon når hun kan stemple egne produkter som ekte, tradisjonelt norsk håndverk.
Jeg gikk inn i e-handelen med tanken “dette må vi få til”. Jeg begynte forsiktig å teste ulike plattformer i 2018, men nettbutikken vi har i dag ble startet i mai 2020. Da fikk jeg hjelp til å sette opp siden bygget på Shopify sine løsninger, som har vist seg å være en veldig god måte å jobbe på.
Øker produksjonen
I ti år har Kverneland driftet selskapet på egenhånd. I år ekspanderer hun i form av ansettele – både en ny daglig leder skal på plass samt en ny og mer moderne strikkemaskin.
Vår nye daglige leder skal være med å få nettbutikken opp og frem, ha fokus på kampanjer og tenke kreativt rundt hvordan best mulig selge produktene til de rette publikum. Jeg går da fullt over i produksjonen hvor jeg er flinkest, forteller Kverneland.
Produksjonen består nemlig av Kverneland, strikkemaskinene og noen gode hjelpere fra bedriften Allservice, et initiativ som på vegne av NAV skal hjelpe mennesker tilbake til jobb. Fra idé til design går garnet, som forøvrig er merinoull fra New Zealand, spunnet i Italia, videre til strikkemaskinene.
De ferdige emnene fra strikkemaskinene skal derettes dampes, klippes og sys sammen.
I 2011 begynte jeg med én strikkemaskin i kjelleren. Det ga meg energi å være der og produsere, det er skaperprosessen som er det viktiste for min del. Etter noen år kjøpte jeg en strikkemaskin til, men det var trangt om plassen og tok litt tid før jeg kom ordentlig i gang.
I slutten av 2018 fikk jeg inn en investor som gjorde at jeg turte å flytte produksjonen ut av egen kjeller. Da kjøpte jeg enda en strikkemaskin og produksjonen gikk naturlig opp ganske mange prosent, forteller Kverneland.
Nærmer seg millionen
2020 var et spesielt år, forteller gründeren og håndverkeren. Ser man på regnskapet fra 2019 til 2021 vises et stort sprang i omsetningen, fra 563 000 kroner til 897 000 kroner i 2021. iUll.no nærmer seg altså millionen.
Hva skjedde mellom 2019 og 2021?
Jeg fikk inn flere større bestillinger i form av et firma som ønsket firmagaver. De bestilte 700 halser og fikk egen logo produsert som jeg sydde på, i tillegg til egen innpakning. Da gikk raten opp veldig fort. Jeg hadde også en del julegaver inn til bedrifter, og rakk å være en del av julemarkedet i Stavanger sentrum innen lockdown i desember.
Nettopp salg til bedrifter er noe Kverneland vil satse mer på fremover, i tillegg til salg til privatkunder i nettbutikk og på markeder.
Det er også derfor vi skal hente inn en daglig leder som skal fokusere på dette. Vi vil også få flere produkter ut til forhandlere igjen. I 2018 og 2019 hadde vi god omsetning hos forhandlere, så dette vil vi gjøre igjen, selge hos butikker som har fokus på kvalitetsprodukter og er opptatte av bærekraft og kvalitet.
"Har vært nøktern"
Tradisjonelt sett er det ofte mer fokus på vekst fremfor lønnsomhet i oppstartsbedrifter. Når bedriften består av ene og alene én håndverker og hennes strikkemaskiner, gjelder det dog å skynde seg langsomt.
Skynd deg langsomt – det er meg. De første årene hadde jeg dette mest som et sideprosjekt, men opparbeidet meg et navn og rykte lokalt. Da jeg satset i 2018 måtte vi trø litt til, men langsomt, så jeg ikke skulle dette av pinnen.
Produktene vi har nå er av kvalitet men de tar ikke så lang tid å produsere. Det er derfor fortsatt en lønnsomhet i de og det er bærekraftig i form av at jeg får lønn og ikke går i minus. En strikkemaskin kan produsere alt mellom himmel og jord, men jeg har vært nøktern og ikke latt meg friste til å produsere for mye, sier Kverneland.
Om det kommende året er strategien klar. En daglig leder skal på plass i løpet av høsten og det skal investeres i en mer moderne og effektiv strikkemaskin som muliggjøre større produksjon med mindre avkapp.
Kverneland har dessuten et brennende engasjement for bærekraft og har derfor som mål å lete frem mer lokale råvarer i tillegg til lokale garnprodusenter.
Så får vi se etterhvert når og om det kommer flere bestillinger om vi eventuelt skal ansette igjen. Det er en evig overveielse å se hva som er det beste for bedriften, sier Kverneland.
Ny strikkemaskin gir nye muligheter
Digitalisering er også et nøkkelord hos iUll.no. Ikke kun med tanke på nettbutikk, logistikk og betalingsløsninger, men også i form av presentasjon av design og produkt.
Når den nye strikkemaskinen kommer vil jeg jobbe mye digitalt og jeg vil kunne lage digitale produkter slik at kunden kan se for eksempel en ferdig designet kjole i 3D, zoome inn på detaljer og se fallet i skjørtet og fargene på garnet. Dette gjør også at vi er mer bærekraftige, da vi minsker sjansen for returer grunnet feil størrelse til eksempel, forklarer Kverneland.
Alt i alt er iUll.no i en spennende fase av sin etablering av nettbutikk, kundegruppe, valg av leverandører og utvidelse av produksjonen.
Det at bedriften nå har blitt såpass stor og at jeg kan tenke lenger enn at det bare er meg er jeg super takknemlig for. Jeg er også takknemlig for at det finnes nettbutikker for "vanlige folk” og for alle som har jobbet i e-handel på baksiden for å utvikle løsningene vi har i dag, avslutter Kverneland.