Hun leder Menys nettsatsing: “Tror på betydelig vekst”

Ida Juliane Havnås har nok på tapetet frem til høsten 2024.

Det står etter gårsdagens pressemelding fra Meny klart at Oda skal få konkurranse.

Dagligvarekjeden delte nemlig nyheten om at de etablerer det som kalles et "mathus for netthandel" i Oslo. Dette blir altså plukklageret som skal betjene Menys netthandelskunder, deres dark store.

Annonse

Frem til nå har man plukket i butikk – og plukkbutikkene vil bestå. De skal fremover betjene de kundene som ønsker å hente varer i butikk fremfor å få de levert hjem på døra.

I spissen for satsingen står Ida Juliane Havnås. Hun har tidligere vært direktør i ASKO og har studert industriell økonomi med fordypning i logistikk på NTNU. Havnås forteller at Meny har hentet mye inspirasjon i utlandet, i tillegg til at det er tatt høyde for mulighet til oppskalering i prosjektet.

Mathuset, plukklageret, netthandelsbutikken: den skal stå klar høsten 2024. Før den tid er det mye som må på plass i lokalene som rommer 13 000 kvadratmeter.

Vi er i full gang med å forberede åpning av den nye netthandelsbutikken høsten 2024. Vi tilbyr et bredt sortiment fordelt på flere temperatursoner, har korte ledetider og betydelige variasjoner, noe som stiller krav til avanserte logistikkløsninger og god systemstøtte.

Vi jobber nå tett sammen med utvalgte samarbeidspartnere med å designe og prosjektere de nye løsningene, med blant annet styringssystemer, automasjonsløsninger og innredning. Vi har mange dyktige personer som er involvert i prosjektet, og skal nå i gang med å ansette nøkkelpersoner, forteller Ida Juliane Havnås til Netthandel.

Blant samarbeidspartnerne finner vi Autostore-partneren Element Logic, Manhattan Associates Inc og Askim-baserte Dynatec som skal levere heisløsninger og sorteringsanlegg.

Amerikanske Manhattan Associates Inc er teknologileder innen lagerstyringssystem og omnikanalhandel, og ansett for å være en av verdens ledende leverandører av lagerstyringssystem. Vi skal benytte deres skybaserte løsning Manhattan Active, sier Havnås.

Vil skille seg ut

Hele andre etasjen i lokalene er dedikert ferskvare. Håndskåret ost, kjøtt, delikatesser og eget bakeri. Meny skal forsterke satsingen på matglede, ferskvare og stort utvalg.

Annonse

Det nye lageret gir Meny muligheten til å plukke og levere raskere til kunden, i tillegg til å kunne tilby et større sortiment – men hvordan skal dere få flere kunder til å benytte seg av nettbutikken deres?

Vi skal utvikle vår posisjon på nett og vil tilby et enda større utvalg av mat og drikke levert hjem. Med den nye netthandelsbutikken får vi en hel etasje dedikert til ferskvare, bakeri og nye og spennende matløsninger, og her mener vi at vi virkelig vil skille oss ut.

Vi vil også profesjonalisere utkjøringen, og vil levere hjem med profilerte biler. Dette er et marked i stor vekst og utvikling, og vi har tro på betydelig vekst framover, sier Havnås.

Om konkrete mål gjeldende Menys nye netthandelssatsing får vi et noe vagt svar tilbake. Meny har et langsiktig fokus når det gjelder deres satsing på netthandel, forteller Havnås.

Fra oppstarten i 2016 har vi bygget stein på stein og høstet erfaringer underveis. Vi ønsker nå å rigge oss for en økt etterspørsel etter matbestilling på nett, og for oss er dette et naturlig neste steg på denne reisen.

Gjennom plukkbutikker når Meny i dag omtrent 70 prosent av Norges befolkning gjennom sin nettbutikk. I 2022 omsatte Menys netthandel for 728 millioner kroner. Nå skal Meny opp i volum – og opp i lønnsomhet.

Abonner

Du går ikke glipp av nyhetsbrevet vårt?

Takk!