Checkouten er idag en av de viktigste delene av kjøpsopplevelsen på e-handel, og trenden på markedet er å integrere den på sin site i form av en ferdig løsning fra betalingsleverandøren. Dette har sine fordeler – men kan også innebære at du risikerer å miste kontrollen over selve kjøpsprosessen, det sier Steffan Berg, Head of Sales hos Walley, en strategisk partner innenfor betalingsløsninger for e-handel og butikk.
Han forteller at problemstillingen oppstår når man jobber med en aktør som har en og samme standardløsning for alle sine kunder.
Forhandlerne mister kontrollen over sin kasse, de får ikke være med og bestemme og mister således potensialet for å optimere konvertering og kundetilfredshet.
Walley Checkout er utviklet med fokus på kundeopplevelsen – slik at du kan øke salget. Les mer her.
Øke konvertering og kundetilfredshet
En viktig ting å tenke på i checkouten er hvilke betalingsmåter som er med, og i hvilken rekkefølge de vises.
All erfaring tilsier at man må tilpasse kassen etter bl.a. bransje, produkter, kjøpesum og kundegruppe. For noen er det mest optimalt å ha faktura som det øverste alternativet, hos andre er det Vipps sier Steffan, og legger til:
For oss er det aller viktigste at forhandleren får fornøyde kunder og høyeste mulig konvertering, og det løser man best ved å lan forhandlerne påvirke sin checkout for sine kunder. Vi ønsker å være en samarbeidspartner, og ikke bare en leverandør. Vi fokuserer på forhandlernes fremgang og behov, og det er kjernen i vårt daglige arbeid.
Nysgjerrig på hvordan Walley Checkout kan være en smart vei til flere salg for dere? Les mer her.
Unngå dårlig omdømme
Hvordan leveransealternativene listes opp og presenteres er en viktig sak å kunne påvirke som forhandler, i følge Steffan. Det kan for eksempel være at det er viktig informasjon eller instruksjoner som bør stå ved et spesifikt leveransevalg for å gjøre det enklere for kundene å foreta et valg.
Har du et system som er for fastlåst finnes det ikke mulighet for deg til å optimere dette. Det leder til tapte pakker, økt belasting på kundeservice, misfornøyde kunder og dårlig omdømme. Dette påvirker forhandlerne veldig konkret, sier Steffan.
Kundeunike integrasjoner
Walley sin checkout er bygget opp med moduler som gjør det mulig å tilby sine e-handelskunder en tilpasset brukeropplevelse. Dessuten har Walley mulighet til å lage helt kundeunike integrasjoner.
For Byggmax har Walley laget en såkalt Split Shipment-løsning, der kundene i checkouten kan velge ulike leveransevalg for ulike produkter i samme ordre. Noe som er en klar fordel når produktene leveres fra ulike plasser eller til ulik tid.
Når det blir litt mer komplext enn å bare sende en pakke med en speditør til ett utleveringssted blir det vanskelig å jobbe i en standardisert løsning. Vi vil være en partner som kan samarbeide om å finne de beste løsningene for kundene, avslutter Steffan.
5 ting å tenke på når du skal velge din betalingsløsning:
- Hvilke muligheter har du til å være med og påvirke din checkout?
- Presenteres betalingsmåter i den rekkefølgen som optimerer konvertering?
- Kan du kontrollere leveransevalgene, hvordan de listes opp og presenteres?
- Kan du implementere en kundeklubb i kassen?
- Vil din samarbeidspartner kunne hjelpe deg med løpende produktutvikling, slik at dere sammen kan optimere konvertering og kundeopplevelsen?