Forbrukere blir stadig mer erfarne og kresne i sine shoppingvaner på nett og ønsker flere leveringsalternativer, fleksible betalingsmetoder og sømløse internasjonale kjøp. Denne rapporten gir verdifull kunnskap og innsikt for å hjelpe nettbutikker å holde seg à jour med hvordan forbrukernes preferanser endrer seg.
Utlandet vokser
I rapporten kan Postnord konstatere at netthandelen igjen er på vei opp, etter noen tøffe år med negativ vekst. 2024 ser altså lovende ut for det nordiske netthandelsmarkedet. Men det er skyer i horisonten, som for eksempel at andelen kjøp fra utlandet øker.
LES OGSÅ: Norske nettbutikker taper milliarder – flere kjøp i utlandet
Med et bredt utvalg av tilgjengelige alternativer vender shoppere i Norden seg i stadig større grad til internasjonale forhandlere for å handle.
Selv om det er populært å handle fra nabolandene, øker andelen kjøp som gjøres fra leverandører utenfor Norden, hvor aktører som Zalando, Amazon, Shein og Temu stadig øker sine markedsandeler, sier Gardshol.
Kina er nå det mest populære landet for grenseoverskridende netthandel og en betydelig andel av de nordiske forbrukerne, cirka 23 prosent, har nylig gjort kjøp fra Kina. Og her skiller nordmenn seg litt ekstra ut.
Sverige vs. Kina
Ifølge rapporten handler 48 prosent av nordmenn fra utlandet minst en gang i måneden. En økning fra 34 prosent i 2019. Aller mest handler de i alderen 18-29 år, hvor 16 prosent handler fra utenlandske aktører minst en gang i uken.
Helst handler vi i Norge fra Sverige, 36 prosent, men Kina ligger ikke langt etter med 32 prosent. I fallende rekkefølge handler nordmenn deretter helst fra Storbritannia, USA og Danmark.
Temu, Zalando og Ebay er de mest populære nettmarkedsplassene for norske shoppere. Temu er mest populært blant 50-79-åringer, men for den yngre befolkningen er Zalando førstevalget, står det i rapporten.
Vipps er populært
Hva handler vi aller helst på nett, da? Jo, mer enn en tredjedel av de siste netthandelskjøpene skjedde i kategorien klær og sko. Og siden 2019 har skjønnhet og helse avansert fra fjerde til andre plass. Hjemmeelektronikk tar bronseplassen tett etterfulgt av sport og fritid.
Når det er tid for å betale, foretrekker nordmenn å betale enten med kredittkort eller Vipps. Og her har det skjedd en hel del siden 2019 da kun 17 prosent foretrakk å betale med Vipps. I dag er tallet 22 prosent og betalingsmetoden deler dermed førsteplassen med kredittkortet.
Samtidig vil vi helst ha varene levert hjem til døren, eller i postkassen. På tredje plass kommer alternativet å hente pakkene hos et utleveringssted mens pakkeskap tar fjerdeplassen.
Men det gjelder at nettbutikkene ikke har for høye fraktpriser når det er tid for å sjekke ut av kassa.
En tredjedel av nordmennene har avbrutt en nettbestilling i kassen nylig fordi leveringsprisen var for høy, skriver Postnord i rapporten.
De returnerer mest
Samtidig fortsetter returene å være et evig problem innen netthandel. Drøyt 10 prosent av nordmennene har returnert mer enn halvparten av sine siste nettkjøp. Igjen topper ungdommene listen, de mellom 18-29 år, hvor drøyt halvparten har returnert en bestilling de siste 3 månedene.
Second hand har nylig blitt utropt til det nye store innen netthandel. Til tross for dette er det færre enn en tredjedel av nordmennene som har kjøpt brukt på nett den siste tiden. 18-29-åringene går imidlertid foran med et godt eksempel, og der oppgir drøyt halvparten at de har handlet second hand nylig.
Brorparten av kjøpene besto av klær og sko, men blant 50-64-åringene var hjemmeelektronikk, bøker og media nesten like populært.
Prisforskjell og bærekraft er de viktigste grunnene til å kjøpe brukt. 30-49-åringer har den høyeste andelen personer hvis fremste grunn er bærekraft, står det i rapporten.