Det har gått omtrent et halvt år siden Amazon lanserte i Sverige. Nå viser ny statistikk hva svenskene synes om den amerikanske nettgiganten.
I følge undersøkelsen, som er gjort på opprdag av teknologiselskapet Qvik i midten av mars, er det fortsatt en stor andel som ikke vil handle hos Amazon. Totalt skal mer enn en femtedel, eller 21,3 prosent, ha valgt å boikotte Amazon til fordel for lokale alternativer.
LES OGSÅ: Amazon har lansert i Norden: "Blir en tsunami"
På det raskeste leverer Amazon produkter til forbrukerne på en dag. Gjennom effektiv markedsføring engasjerer nettgiganten sine kunder og sørger for at forbrukeren ikke tenker på å lete etter produktene de ønsker andre steder, sier Jesse Vartiainen, leder i Qvik, og legger til:
I følge undersøkelsen vi har utført, har imidlertid ikke selskapet lykkes i Sverige. Netthandel har i stor grad foregått lokalt i de nordiske landene før Amazon ankom: bare rundt 20 prosent av e-handel i regionen har vært grenseoverskridende. Nesten en av fem av dem som svarte på undersøkelsen vår, eller 16,3 prosent, hadde prøvd Amazon en gang, men deretter gått tilbake til å handle i nettbutikkene de tidligere hadde handlet i.
I tillegg til rask levering har Amazon et bredt utvalg og lave priser. Likevel har man ikke klart å overbevise de svenske forbrukerne helt.
Vår forskning viser at Amazon er et lønnsomt alternativ for prisbevisste svenske forbrukere. Mer enn fire av ti svensker, eller 40,8 prosent, legger vekt på pris og letthet i deres netthandel, sier Jesse Vartiainen.
Mer enn to tredjedeler, 67,2 prosent, av respondentene sier at Amazons inntreden i det svenske markedet ikke har påvirket deres handlevaner på noen måte. Totalt deltok 1000 personer i alderen 18-75 i den landsdekkende undersøkelsen.
LES OGSÅ: Spår norsk Amazon-lansering i år: "Hvis de bestemmer seg for å ta noe, tar de det"